ABB återköper obligationer för 390 miljoner schweizerfranc

Fortsatta åtgärder för att minska skuldsättningen och finansieringskostnaden

2005-10-05 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att man har återköpt obligationer för cirka 392 miljoner av lånet på 500 miljoner schweizerfranc, med en räntesats på 3,75 procent, som förfaller 2009. ”De här transaktionerna är i linje med vår finansiella strategi för att minska åtaganden som ligger i eller utanför balansräkningen och sänka finansieringskostnaderna, så länge som sådana åtgärder är ekonomiskt fördelaktiga för ABB”, säger Michel Demaré, ABB:s finanschef. De återköpta obligationerna annullerades den 4 oktober 2005 och obligationer till ett resterande utestående nominellt värde av 108 miljoner schweizerfranc återstår. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 103 000 medarbetare. För mer information: Media Relations Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6568 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland: Tel. +41 43 317 71 11 Sweden: Tel. +46 21 325 719 investor.relations@ch.abb.com ABB Ltd Affolternstrasse 44, CH-8050 Zurich, Switzerland Tel. +41 43 317 7111 www.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com