ABB avslutar den juridiska granskningen av verksamheten för utvinning och produktion av olja och gas (Upstream) inom divisionen Oil, Gas and Petrochemicals De viktigaste villkoren för försäljning av Upstream-verksamheten har fullföljts 2004-07-07 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar att man har avslutat den juridiska granskningen av verksamheten för utvinning av produktion av olja och gas (Upstream) inom divisionen Oil, Gas and Petrochemicals. Man har därmed uppfyllt viktiga tillträdesvillkor för försäljning av Upstream-verksamheten till ett privat finanskonsortium bestående av Candover Partners Ltd, 3i och JPMorgan Partners. ABB och två av dess dotterbolag - ABB Vetco Gray Inc. och ABB Vetco Gray (UK) Ltd. - har idag tillsammans med Securities and Exchange Commission (SEC) och U.S Department of Justice (DoJ) slutfört de juridiska krav som härrör sig från ABB:s frivilliga avslöjande om vissa oegentliga betalningar som gjorts av tidigare medarbetare vid de två dotterbolagen. ABB har tagit på sig en omfattande juridisk granskning av sin Upstream-verksamhet gemensamt med konsortiet och i fullt samarbete med DoJ och SEC. Som en del i avtalet med USA:s myndigheter kommer både ABB och Upstream-verksamheten att införa ytterligare förstärkta rutiner avsedda att upptäcka och förhindra framtida brott mot lagar avseende otillåtna betalningar. ABB presenterade ett preliminärt överlåtelseavtal med Candover-gruppen i oktober 2003, vilket var villkorat av sedvanliga godkännanden, och innefattade krav på tillfredsställande slutförande av granskning av den juridiska efterlevnaden. Tillträdesvillkoren har nu uppfyllts, säger ABB. Försäljningen berör ABB:s USA-baserade Vetco Gray-enhet och dess verksamhet ABB Offshore Systems med huvudkontor i Norge. Upstream-verksamheten finns i mer än 30 länder och 2003 hade verksamheten en omsättning på 1,7 miljarder US-dollar. Avyttringen omfattar inte ABB Lummus Global, vars huvudsakliga verksamhet är förädling och raffinering (Downstream). ABB Vetco Inc. i USA och ABB Vetco Gray Ltd. i England har erkänt sig skyldiga till brott mot Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) och betalat ett sammanlagt bötesbelopp på totalt 10,5 miljoner US-dollar. Dessutom kom ABB Ltd. överens med SEC om övriga juridiska krav som hänför sig till FCPA, inkluderande betalningen på 5,9 miljoner US-dollar avseende påstådda olagliga vinster. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 113 000 medarbetare. För mer information: Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 43 317 6512 Fax: +41 43 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/07/20040706BIT21020/wkr0010.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com