ABB avyttrar Full Service-verksamheten till Nordic Capital

Avyttring i linje med ABB:s strategi att ständigt optimera sin portfölj. ABB har avyttrat fem verksamheter med begränsade synergier de senaste elva månaderna, vilket inbringat 1 miljard dollar

Rättelse: Meningen ”öka intäkterna” ändras till ”inbringat” i pressmeddelandet.

2014-08-20 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelar att företaget tecknat ett avtal om försäljning av sin verksamhet ABB Full Service för en hemlig summa. Affären väntas slutföras under fjärde kvartalet 2014 förutsatt myndigheternas godkännande.

ABB Full Service tillhandahåller inhyrda industriella underhållstjänster. Verksamheten växte fram som en sidoaffär till ABB:s livscykelservice och har utvecklats till en framgångsrik egen affärsenhet. ABB avyttrar nu verksamheten till följd av begränsade synergier med företagets kärnportfölj. ABB kommer att fortsätta tillhandahålla livscykelservice till sin installerade bas.

”Avyttringen är i linje med vår strategi att ständigt optimera vår portfölj. I och med försäljningen av Full Service har vi nu hittat nya hem till fem affärsverksamheter på elva månader, för verksamheter som inte har några betydande synergier med vår övriga portfölj, vilket inbringat 1 miljard dollar”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”ABB Full Service får nu möjlighet att utvecklas ytterligare under Nordic Capitals ägande till nytta för både kunder och medarbetare.”

”Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen i Full Service och investera i ökad tillväxt och vidareutveckling av Full Service-verksamheten. Det finns ett tydligt värde i att etablera en oberoende verksamhet som fullt ut kan fokusera på att utveckla sitt kunderbjudande och stärka sin position som en globalt ledande aktör på den växande marknaden för industriella underhållstjänster. Vi är mycket imponerade av Full Service-verksamheten och medarbetarnas kompetens och engagemang”, säger John Hedberg, Principal, NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

Om Nordic Capital:

Nordic Capitals fonder har investerat i stora och medelstora företag sedan 1989. Nordic Capital skapar förutsättningar för värdeökning i sina investeringar genom att vara en engagerad ägare och fokusera på strategisk utveckling och operationella förbättringar. För mer information on Nordic Capital, se www.nordiccapital.com.

(Detta är en svensk översättning av det engelska pressmeddelandet. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.)

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef