ABB avyttrar Meyer Steel Structures-verksamheten, en del av Thomas & Betts, för 600 miljoner dollar till Trinity Industries Inc

Avyttringen är i linje med ABB:s plan för kontinuerlig optimering av verksamhetsportföljen

2014-06-27 - ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har träffat ett avtal om att avyttra Meyer Steel Structures-verksamheten inom Thomas & Betts för 600 miljoner dollar till Trinity Industries Inc (NYSE: TRN), ett industriföretag med huvudkontor i Dallas, Texas. Affären förväntas vara genomförd under tredje kvartalet 2014, efter myndighetsgodkännande.

ABB avyttrar stålverksamheten inom Thomas & Betts då den har begränsade synergieffekter med ABB:s kärnverksamheter. Verksamheten tillverkar kraftledningsstolpar och vänder sig till nordamerikanska energiföretag inom kraftöverföring. Huvudkontoret finns i Memphis, Tennessee, och verksamheten har mer än 1100 medarbetare och fyra tillverkningsenheter i USA.

“Avyttringen är i linje med vår strategi för kontinuerlig optimering av verksamhetsportföljen och avspeglar de begränsade synergier som verksamheten för stålkonstruktioner har för vår kärnverksamhet, ” säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer.

“Integreringen av Thomas & Betts går enligt plan och ger betydande tillväxtmöjligheter framöver för vår division Low Voltage Products i Nordamerika” tillägger Spiessofer.

”Vi är förväntansfulla på de möjligheter förvärvet av Meyer Steel Structures innebär”, säger Timothy R. Wallace, Trinitys ordförande, vd och koncernchef.

”Meyer har ett högt anseende som tillverkare av högkvalitativa stålkonstruktioner till kraftindustrin. Meyer kommer att passa in mycket bra bland Trinitys bolag och stöder vår vision om att vara ett ansett diversifierat industriföretag. Vi ser fram mot att Meyers medarbetare kommer in i Trinity-teamet.”

Förvärvet av Thomas & Betts fördubblade ABB:s tillgängliga marknad för divisionen Low Voltage Products till cirka 24 miljarder dollar, i Nordamerika, och tillförde ett brett utbud av ledande varumärken och en unik modell för logistik och distribution. I Europa och Asien erbjuder ABB:s marknadsnärvaro en större tillgänglig marknad för Thomas & Betts produkter.

Chuck Treadway, Thomas & Betts-koncernens chef avslutar: “Den här affären gör det möjligt för Thomas & Betts att fokusera på tillväxt för sin kärnportfölj med produkter för elektriska installationer. Meyer steel structures medarbetare och kunder drar nytta av fokuseringen som Trinity Industries investering innebär.”

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi