ABB avyttrar projektverksamheten inom tåg till Balfour Beatty, affären är värd 38 MUSD Företaget fokuserar på kärnområdena kraft- och automationsteknik 2001-12-21 - ABB ska sälja företagets projektverksamhet inom järnvägselektrifiering (tågkontaktledningar) till Balfour Beatty Plc för 38 MUSD (cirka 400 MSEK), som ett led i strategin att fokusera på kärnområdena kraft- och automationsteknik för kraftföretag och industrier. Affärsenheten förväntas rapportera intäkter på 90 MUSD (cirka 950 MSEK), under 2001. "Vi ökar fokus på marknader där vi kan vara världsledande," säger Jörgen Centerman, ABB:s vd och koncernchef. "Vi anser att Balfour Beatty är bättre positionerade för att växa och understödja dessa verksamheter." Försäljningen är föremål för sedvanliga tillstånd från konkurrensövervakande myndigheter. Enligt kontraktet ska Balfour Beatty köpa ABB:s verksamhet för konstruktion, projektering, sammansättning, installation, service och försäljning av kompletta kontaktledningar. Verksamheten finns i Italien och Storbritannien med försäljningskontor i Nederländerna och Norge. Den sysselsätter 350 personer. Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s division Utilities (Energi) säger att avyttringen är bra för ABB. "Vår strategi är enkel: erbjuda mervärde till våra kunder samtidigt som vi bygger en vassare organisation," sa Siudek. "Avyttringen innebär att vi ökar vår förmåga att fokusera på att skapa värde för våra prioriterade kraftkunder." ABB kommer att fortsätta göra affärer med Balfour Beatty som en prioriterad leverantör av produkter, service och paketlösningar. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00060/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00060/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com