ABB behåller globalt ledande marknadsposition inom DCS-system för 2008

ARC-undersökning visar att automationsservice är nyckeln till tillväxt

ABB behåller sin ledande position på den globala marknaden för avancerade styrsystem, så kallade Distributed Control Systems (DCS), enligt ARC:s undersökning “Distributed Control Systems Worldwide Outlook”. Undersökningen visar att den explosiva tillväxt som präglade DCS-marknaden fram till 2008 nu är över på grund av den globala ekonomiska krisen; ARC bedömer att marknadens sammanlagda årliga tillväxttakt till och med 2013 kommer att begränsas till 3 %. De största möjligheterna för tillväxt under den närmaste framtiden finns inom DCS-relaterade servicetjänster. Enligt ARC-rapporten har efterfrågan på värdehöjande servicetjänster från automationsleverantörer aldrig varit högre. Dessa inkluderar projektservice såsom MAC-konceptet (Main Automation Contractor) där leverantören tar fullt ansvar för alla aspekter i ett automationsprojekt samt andra eftermarknadstjänster inom DCS som hjälper slutkunden att optimera anläggningens prestanda. Rapporten visar också att samtidigt som slutkunderna strävar efter att få ut mesta möjliga prestanda ur sina anläggningar måste de minska sin energiförbrukning. Förutom råvarukostnaden rankas energikostnaden som en av de tyngsta posterna som påverkar tillverkare idag. ARC menar att integration av automations- och kraftfunktionerna i tillverkningsprocessen kan ge avsevärda energikostnadsbesparingar. ”ABB integrerar processtyrning, processelektrifiering, samt kraftdistribution och anläggningsstyrning med System 800xA så att information är tillgänglig för alla delar. Denna strategi är särskilt intressant och fördelaktig i industrier som använder mycket elektricitet, såsom olja & gas, massa & papper samt metallindustrin, där man ser elektricitet som en råvara”, säger Larry O'Brien, Analyschef för processindustrin, ARC. ”ABB:s utökade och mångsidiga erbjudanden inom styrsystem i kombination med dess möjligheter till MAC-projektledning och omfattande erbjudande inom DCS-service har hjälpt ABB att behålla sin ledande position på den globala marknaden.” Enligt studien var ABB också regionalt marknadsledande i Europa/Melleanöstern/Afrika (EMEA) och globalt marknadsledande inom de viktigaste globala vertikalerna såsom utvinning och produktion av olja & gas (upstream), kraftgenerering samt inom gruv- och metallindustrin. Rapporten visar också att behovet av att erbjuda service och support för den installerade basen av DCS-system, en marknad som uppskattas vara värd över 65 miljarder globalt, är viktigare än någonsin i det rådande ekonomiska läget. ”ABB:s omfattande livscykelprogram för automationssystem hjälper våra kunder att få ut mesta möjliga värde ur sina befintliga styrsysteminvesteringar, samtidigt som vi erbjuder säkra uppgraderingsmöjligheter för att hjälpa dem att behålla sin konkurrenskraft och nå sina produktivitetsmål”, säger Veli-Matti Reinikkala, chef för ABB:s division Process Automation. ”Vår teknik i framkant, vårt dedikerade globala serviceteam och vår installerade bas utgör en oslagbar kombination för att övervinna dagens svåra ekonomiska läge och förbereda sig för morgondagens utmaningar.” Ytterligare information om Distributed Control Systems Worldwide Outlook och andra rapporter om den globala automationsmarknaden finns på www.arcweb.com. ARC Advisory Group grundades 1986 och har sedan dess vuxit till en ledande affärsanalytiker för tillverkningsindustrin och dess leverantörsled. ARC:s analytiker har den spetskompetens och erfarenhet från industrin som krävs för att hjälpa kunderna att hitta svaren på komplexa affärsproblem. ARC fokuserar på enkla men viktiga mål; avkastning på tillgångar, anläggningsprestanda, totalkostnad för tillgångar, återbetalaningstid på projekt och värde för aktieägare. Mer information fås via ARC, Three Allied Drive, Dedham, MA 02026, 781-471-1000, Fax 781-471-1100, E-mail info@arcweb.com, Web www.arcweb.com. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.