ABB behåller stark placering bland ingenjörer

ABB på andra plats när över 12 000 yrkesverksamma civil- och högskoleingenjörer från Sveriges Ingenjörers medlemsregister rankar sin drömarbetsgivare. Teknikföretaget behåller sin andra plats från förra året.

2014-10-08 - Då Sveriges yrkesverksamma ingenjörer listar sina mest attraktiva arbetsgivare hamnar teknikföretaget ABB på andra plats, med Google på första plats och Ericsson på tredje.

Resultatet av den stora karriärundersökningen ”Ingenjörsbarometern 2014” presenterades igår kväll på eventet Ingenjörskarriär 2014 på Conference Center Norra Latin och inför 300 gäster tog Joakim Forsberg, projektledare för Employer Branding inom ABB, emot priset. Prisutdelare var Peter Larsson, samhällspolitisk ansvarig på Sveriges Ingenjörer samt Susanna Baltscheffsky, chefredaktör för Ny Teknik.

”Vi är väldigt glada och stolta över att behålla en så stark andra plats när så många av Sveriges ingenjörer väljer sin drömarbetsgivare. Det här visar att vårt kontinuerliga arbete med att ständigt utveckla oss som arbetsgivare ger resultat. Vi satsar mycket på att våra medarbetare trivs, samtidigt som vi vill vara ett attraktivt företag även för framtida kollegor”, säger Åsa Jackson, personaldirektör för ABB Sverige.

Om undersökningen
”Ingenjörsbarometern 2014” baseras på en enkät bland drygt 12 000 av Sveriges Ingenjörers yrkesverksamma medlemmar samt bland förbundets studentmedlemmar. Där fick de bland annat ange den mest attraktiva arbetsgivaren och ange vad de önskar sig mest av en potentiell arbetsgivare.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef