ABB diskuterar digitaliseringens möjligheter och kompetensfrågan under Almedalsveckan

2017-06-26 – ABB deltar i spännande seminarier och tar plats i debatten kring industrins framtid och digitaliseringen som skapar nya förutsättningar framåt. Kompetensfrågan är mycket aktuell och något som är viktigt för teknik-Sverige. Den 2 till 9 juli går årets Almedalsvecka av stapeln på Gotland, Sveriges största mötesplats för politiker, företag och intresseorganisationer.

ABB deltar för nionde året i rad och är representerat i en mängd seminarier och paneldebatter som arrangeras av olika aktörer, däribland Teknikföretagen, Mälarenergi, Dagens industri, Power Circle, Swedbank, Intel, Handelskammaren Mälardalen, Exportkreditnämnden och Uppsala universitet. På agendan finns bland annat digitalisering, framtidens energisystem, samverkan mellan storföretag och startups, innovation, samt frågan om framtida kompetensförsörjning.

Ämnen som kommer att diskuteras är bland annat: ”Hur frigör vi innovationspotentialen och skapar ett starkare Sverige?”, ”Kan cirkulär ekonomi bli en konkurrensfördel?”, ”Batteriproduktion – hållbar miljardindustri med innovativt ekosystem”, ”Framtidens arbetsmarknad – mer eller mindre människa?” samt ”Är startups storbolagens räddning?”.

Från ABB Sverige möter vi i panelerna bland andra Johan Söderström, vd för ABB Sverige, Robert Larsson, divisionschef, Anders Carlsson, divisionschef, Björn Jonsson, divisionschef, Pia Brantgärde-Linder, affärsområdeschef, Mikael Dahlgren, forskningschef, Maria Brithon-Brinck, personaldirektör, Peter Löfgren, vd för SynerLeap, och Lena Westerholm, hållbarhetschef.

Johan Söderström i Ny Tekniks ”Heta stolen”
Under onsdag den 5 juli är Johan Söderström, vd för ABB Sverige, gäst hos Ny Teknik som ”Energimakthavaren i heta stolen”. Han blir utfrågad av Ny Tekniks Fredrik Karlsson om den omställning som pågår där nya tekniska lösningar kan göra världen mer klimatsmart.

Digitalisering och energifrågor
”ABB vill vara en del av debatten under Almedalsveckan kring ämnen som är viktiga framåt för Sverige och svenska industri. Digitaliseringen ger stora möjligheter och stärker konkurrenskraften lokalt och globalt och driver samtidigt förutsättningarna för ett hållbart samhälle. Aktuellt är också energirevolutionen med en ökad användning av förnybar energi och en fossilfri fordonsflotta. För att klara av att åstadkomma goda resultat behöver vi arbeta tillsammans för en ökad mångfald med bland annat fler kvinnor inom teknikområdet och ta vara på kompetensen inom näringslivet – alla behövs oavsett etnicitet, ålder, kön och personlig läggning. Viktigt är också att fortsätta satsa på innovation bland annat genom samverkan mellan storföretag och start-ups”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige.

Följ oss även på Twitter (@ABBSverige), Facebook (ABB Sverige) och via vår webbplats (abb.se).

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com.

I Sverige har ABB ungefär 8 600 medarbetare och finns på cirka 30 orter. Svenska ABB är ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4 000 medarbetare och Ludvika med cirka 2 700 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef