ABB erbjuder ett komplett sortiment av dammexplosionsskyddade motorer

2017-04-20 – ABB har kompletterat sitt sortiment av certifierade aluminiummotorer med dammexplosionsskydd eller höjd säkerhet med nya produkter i storlekarna 160 till 280. Motorerna är ett lättare alternativ till de gjutjärnsmotorer som finns sedan tidigare.

• Nu erbjuder ABB ett komplett sortiment av produkter som är optimerade för tillämpningar där det finns risk för damm- och gasexplosioner.
  • ABB:s sortiment av lågspänningsmotorer i aluminium för explosionsfarliga miljöer omfattar nu storlekarna 71–280 (0,25–79 kW).

De nya motorerna finns i effektivitetsklasserna IE2 och IE3. De är även certifierade för användning ihop med ABB:s frekvensomriktare för att det ska gå att spara ännu mer energi.

I och med lanseringen av de nya motorerna erbjuder ABB nu ett komplett sortiment av produkter som är optimerade för tillämpningar där det behövs skydd mot damm- och gasexplosioner. Ibland förbiser man risken för explosioner eftersom många explosionsfarliga ämnen är sådana som vi använder till vardags och vanligtvis inte ser som explosiva. Det gäller till exempel socker, mjöl och kaffe. I lokaler där man bearbetar eller hanterar sådana ämnen, eller andra typer av finkorniga och lättantändliga pulver, går det att öka säkerhetsnivån betydligt genom att använda dammexplosionsskyddade motorer i stället för standardmotorer.

Tack vare aluminiummotorernas mycket släta yta passar de att använda där det finns risk för dammexplosioner. Anledningen är att det inte samlas något damm på ytan, vilket underlättar vid rengöring och ökar säkerheten samtidigt som kostnaderna minskar. Eftersom aluminium är lätt går det också att använda enklare stödstrukturer och på så sätt spara både material och pengar.

De nya aluminiummotorerna har blivit ATEX- och IECEx-certifierade av tredje part. De dammexplosionsskyddade motorerna (Ex tb och Ex tc) går att använda i zon 21 och 22. Motorerna för höjd säkerhet (Ex ec) passar att använda i zon 2. Ex ec är det nya konceptet för höjd säkerhet som presenterades i samband med den senaste revideringen av IEC/EN 60079-7. Konceptet ersätter gnistbildningsskyddet Ex nA för elmotorer.

De nya motorerna finns i effektivitetsklasserna IE2 och IE3. Det innebär att det går att göra stora energibesparingar jämfört med alternativ med standardverkningsgrad (IE1). Motorerna är även certifierade för användning ihop med ABB:s frekvensomriktare för att det ska gå att spara ännu mer energi.

ABB:s sortiment av lågspänningsmotorer i aluminium för explosionsfarliga miljöer omfattar nu storlekarna 71–280 (0,25–79 kW). Motorerna finns i 2–6-poliga versioner, i versioner med alla vanliga spänningar och för 50 och 60 Hz. De robusta gjutjärnsmotorerna utökar omfattningen till 1 000 kW och ger ytterligare prestanda och flexibilitet vid konstruktionen.

Hela sortimentet av aluminiummotorer med dammexplosionsskydd eller höjd säkerhet – även i de nya storlekarna 160–280 – finns nu på lager. Det möjliggör snabba leveranser för att uppfylla behoven hos både slutanvändare och maskintillverkare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Stellan Rosenquist, produkt och marknadsansvarig lågspänningsmotorer
stellan.rosenquist@se.abb.com

Christine Gunnarsson, presschef