ABB erhåller en order värd 1,4 miljarder kronor för att utrusta Sveriges nästa generations snabbtåg

Rekordstort projekt av de elektriska systemen i Sveriges 36 snabbtåg ska förbättra punktlighet, tillförlitlighet och energieffektivitet

2014-01-16 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har erhållit en order värd 1,4 miljarder för att leverera de elektriska systemen i samtliga 36 SJ 2000-tåg, Sveriges nästa generations snabbtåg för SJ.

SJ ska investera runt 3,5 miljarder kronor i en omfattande upprustning av SJ 2000-tågen, där ABB ska leverera och installera energieffektiv teknik för runt 1,4 miljarder kronor (200 miljoner dollar). Ordern kommer att bokas i första kvartalet 2014, i division Discrete Automation and Motion.

ABB kommer att leverera samtliga dator- och styrsystem till tågen, genom modern teknik för de kommande årtiondena.Tågen, som lanserades i slutet av 1980-talet, kommer också att få en ny och fräsch inredning.

Det första renoverade tåget ska levereras 2015. Efter gjorda tester och utvärderingar kommer resten av tågen att uppgraderas löpande fram till 2019. Demontering och montering kommer att ske i Sverige tillsammans med en lokal samarbetspartner.

”Upprustning av snabbtåg är en växande marknad för ABB:s järnvägsverksamhet. Vi är väl positionerade för dessa uppdrag tack vare våra kombinerade kraft- och automationslösningar,” säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef för ABB. ”Med en omfattande portfölj av traktionslösningar, kraftelektronik och projektledningsexpertis, globalt och i Sverige, är vi en pålitlig partner för världsledande tågoperatörer inklusive SJ här i Sverige.”

De uppgraderade elektriska systemen kommer att säkerställa tillförlitligare elförsörjning och samtidigt avsevärt lägre energikonsumtion. Punktlighet, tillförlitlighet och högre komfort är avgörande faktorer för kunna öka kundtillfredsställelsen.

”Kraven och efterfrågan på miljövänligt och bekvämt resande fortsätter att öka. Personresorna med tåg ökade med 59 procent mellan 1997 och 2010. Allt tyder på en fortsatt stark ökning, inte minst i form av affärsresor när företagen ska leva upp till sina miljöåtaganden,” säger Crister Fritzson, vd för SJ. ”Den här satsningen gör att SJ kommer att kunna erbjuda de bekvämaste tågresorna på storstadssträckorna under lång tid framöver.”

ABB:s uppdrag omfattar leverans av strömriktare, traktionstransformatorer, batteriladdare, tågstyrsystem och utrustning för information och underhållning ombord. Projektet följer på ABB:s framgångsrika upprustning av snabbtågen InterCityExpress (ICE 1) för Deutsche Bahn, Tysklands statliga järnvägsoperatör.

SJ 2000 byggdes av svenska Asea (en av föregångarna till ABB) i slutet av 1980-talet och tåget är ett av världens bästa i sin klass i fråga om komfort, utrymme och service. Det är den enda tåget i Sverige med specialanpassad korglutning som gör att tåget kan åka både snabbt och bekvämt på den kurviga svenska järnvägen.

ABB har en lång historia av innovativ och energieffektiv järnvägsteknik, inklusive tillverkning och service av komponenter och delsystem till stadsbanetåg, fjärrtåg och snabbtåg, såväl som järnvägsinfrastruktur. Med en stor global installerad bas tillhandahåller ABB också livscykelservice, inklusive underhåll och upprustning.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har runt 150 000 medarbetare.

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef