ABB får beställning inom olja och gas värd 987 MUSD i ryska Fjärran Östern

ABB får beställning inom olja och gas värd 987 MUSD i ryska Fjärran Östern Erfarenhet från arbete i extrema väderförhållanden bidrog till ordern 2002-07-22 - ABB har tecknat ett kontrakt värd 987 MUSD med Exxon Neftegas Limited om att utveckla olje- och gasprocessanläggningar samt supportanläggningar vid källan på ryska ön Sakhalin, i Ochotska havet. ABB ska lägga ut huvuddelen av arbetet på ryska företag och arbeta tillsammans med Exxon Neftegas Limited för att kvalificera ryska underleverantörer. Projektet Sakhalin 1 ligger i linje med ABB:s fokus på projekt med högt förädlingsvärde och projekt med en högre andel med kostnadstäckning än fast pris. Projektet beräknas slutföras under 2005. "Vår erfarenhet från att utvinna olja och gas i ogästvänliga miljöer, liksom från att genomföra stora projekt i Ryssland, var viktiga faktorer för att ABB skulle tilldelas denna order," säger Gorm Gundersen, vice vd och ansvarig för ABB:s division Oil, Gas and Petrochemicals ABB Lummus Global Moscow och VNIPINeft, ett ledande ryskt konstruktionsinstitut och en ABB-filial, ska ansvara för konstruktion av anläggningarna på land, tillståndsgivning, koordinering med övriga ryska konstruktionsinstitut, översättning, inköp och byggnation. Kontraktet inkluderar projektering och konstruktion, inköp av utrustning och material, samt byggnation av produktions- och supportanläggningar på land för de tre källorna. Projektet Sakhalin 1 är den största utländska direktinvesteringsprojektet i Ryssland och har utvinningsbara resurser på ungefär 2,3 miljarder fat olja och 17 triljoner kubikfot gas. Det täcker tre fält till havs som innehåller stora olje- och gasreserver. Exxon Neftegas Limited är huvudledare av det multinationella konsortiet Sakhalin 1 med en 30-procentig andel. Andra konsortiemedlemmar inkluderar det japanska företaget Sakhalin Oil and Gas Development Co. Ltd.; ONGC Videsh Ltd.; Sakhalinmorneftegas-Shelf; och RN-Astra. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har ungefär 152 000 medarbetare runt om i världen. För mer information kontakta: Investor Relations: Media Relations: ABB Corporate Switzerland: Tel. Communications, Zurich +41 43 317 3800 Thomas Schmidt Sweden: Tel. +46 21 325 719 Tel:+41 43 317 6592 USA:Tel. +1 203 750 7743 Fax:+41 43 317 7958 investor.relations@c h.abb.com media.relations@ch.abb.c om ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/22/20020722BIT00600/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com