ABB får beställning på sammansättnings-utrustning till bilindustrin värd cirka 300 MSEK 2001-10-16 -- ABB i Olofström har fått beställning på sammansättningsutrustning till Tower Automotive, Belgien, en världsledande underleverantör till bilindustrin med 15 000 medarbetare. Beställningen är värd cirka 300 MSEK och omfattar leverans av ett kompletta system för tillverkning av karossdetaljer såsom golv, sidor, dörrar och bakluckor. I systemet ingår bland annat cirka hundra robotar samt styrsystem. Som en del i leveransen ingår också utbildning. "Med beställningen befäster ABB sin ställning som ledande leverantör av samman-sättningsutrustning till bilindustrin," säger Pontus Westrup, chef för ABB:s enhet Body-in-White i Olofström. "ABB har arbetat målmedvetet med att utveckla hela system för bilindustrin och Towers beställning visar att våra lösningar är attraktiva." ABB:s enhet i Olofström, vilken ingår i ABB:s affärsområde Automotive Industriers, utvecklar, producerar, marknadsför och servar kompletta system för pressmekanisering och karossammansättning för fordonsindustrin över hela världen. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. -SLUT- ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00340/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/16/20011016BIT00340/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com