ABB får beställning värd 22 MUSD för att bygga IT-plattform till Korean Power Exchange Nytt IT-system kommer att hantera Koreas kraftbörs 2002-03-20 -- ABB har fått en beställning värd 22 MUSD (cirka 230 miljoner kronor) från Korean Power Exchange (Koreas kraftbörs) att leverera IT-system och mjukvara till Sydkoreas avreglerade energimarknad. ABB har fått beställningen som en del av ett internationellt konsortium tillsammans med det lokala företaget Korea Electric Power Data Network, och kommer att leverera system och mjukvara som gör det möjligt för marknadens aktörer att lägga bud, ta emot tilldelning och samverka med den centrala kraftbörsen. IT-systemet sköter också de matematiska modeller som används för att bestämma marknadspriser, skapa kraftgenereringsscheman och säkerställa hela landets elförsörjning. Flera utvecklingsländer i Sydostasien har börjat omstrukturera sin energimarknad, säger Richard Siudek, vice vd och chef för divisionen ABB Utilities. "Vi är mycket glada över att kunna medverka i den processen. Det här projektet kommer att sätta standarden för avreglerade kraftmarknader i hela Sydostasien samt kommer att hjälpa den sydkoreanska energimarknaden att möta kraven från en stark ekonomi och stödja framtida tillväxt." ABB:s underleverantör OM Technology Energy Systems kommer att leverera betalningssystemet. Korea Electric Power Data Network kommer att tillhandahålla delar av systemets hårdvara samt lokal implementering och support, medan deras underleverantör Samsung SDS kommer att leverera resten av hårdvaran och mätsystemet. Det totala värdet på beställningen är mer än 37 MUSD (cirka 390 miljoner kronor) (50 miljarder KW). IT-systemet ska levereras under juli 2002. Den avreglerade kraftmarknaden i Sydkorea kommer enligt planerna öppnas den 1 januari 2003. "ABB vann en avgörande seger i vår tekniska bedömning," säger Kim Young Chang, chef för Koreas Kraftbörs (executive director, Korea Power Exchange). "Deras system kan optimera både energimarknaden och servicen samtidigt. De har också stor erfarenhet, tack vare tidigare leveranser av IT-system som betjänar energimarknaderna i de stora ekonomierna USA och Kanada. Det var också en viktig faktor i vårt beslut." Den koreanska energimarknaden är ungefär lika stor som den i Kalifornien och växer snabbt, med en genereringskapacitet på 48 000 megawatt och en efterfrågan på som mest 41 000 megawatt under 2000. Under den senaste tioårsperioden har genereringskapaciteten mer än fördubblats medan efterfrågan årligen har ökat med i genomsnitt 10 procent. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00630/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/20/20020320BIT00630/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com