ABB får beställning värd 28 MUSD på att förstärka kraftnät i Venezuela

ABB får beställning värd 28 MUSD på att förstärka kraftnät i Venezuela Flexibelt växelströmssystem minskar tidåtgång och kostnader för Enelven 2001-12-19 - ABB har fått en beställning värd 28 MUSD från Enelven, ett statligt kraftbolag i Venezuela, på att installera system som ska öka kapaciteten i befintliga kraftledningar, som betjänar petroleum- och petrokemicentrat Maracaibo med 20 procent. Enligt ABB innebär det flexibla växelströmssystemet (flexible AC transmission systems, FACTS) - ett antal tekniker som ökar kapaciteten och flexibiliteten i växelströmsnät - att Enelven inte behöver investera i dyrare och mer tidskrävande alternativ. "Projektet är ett utmärkt exempel på hur ABB:s förmågor inom området flexibla växelströmssystem snabbt kan lösa ett besvärligt problem för en kraftkund," säger Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s division Utilities (Energi). "I detta fall erhåller Enelven en mycket betydande och nästan omedelbar ökning av tillgänglig kraft, till ungefär en femtedel av kostnaden för att bygga ny överföringskapacitet." Projektet gör ytterligare 300 MW tillgängligt för att möta det ökande kraftbehovet i Maracaibo-regionen och gör det möjligt för Enelven att skjuta upp större investeringar i ytterligare kraftledningar eller i ny generingskapacitet. Enligt kontraktet ska ABB konstruera, bygga, installera och driftsätta fem seriekompenseringsstationer, en för varje befintlig 400 kV- kraftledning. Projektet ska slutföras enligt en påskyndad tidplan över 15 månader för att ombesörja Enelven med extra överföringskapacitet så snabbt som möjligt. Konventionella lösningar på Enelvens förutsedda kraftunderskott skulle vara att bygga ytterligare infrastruktur för kraftöverföring för att medge att mer elektricitet kan importeras till Maracaibo, eller att bygga nya kraftverk för att producera kraft där behovet finns. Men dessa lösningar skulle kräva betydande investeringar, ha en betydlig miljöpåverkan och det skulle kunna ta flera år att erhålla nödvändiga tillstånd. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00440/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/19/20011219BIT00440/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com