ABB får beställning värd 30 MUSD i Algeriet

ABB får beställning värd 30 MUSD i Algeriet Nya installationer effektiviserar landets elkraftförsörjning 2002-03-18 -- ABB har fått en beställning värd 30 MUSD (cirka 310 miljoner kronor) från det algeriska nationella kraftbolaget Société Nationale d'Electricité et du Gaz (Sonelgaz) på att installera fem nya driftcentraler med tillhörande IT-system. Beställningen utgörs av en nationell driftcentral, fyra regionala driftcentraler och en reservcentral. Projektet inkluderar datorsystem och datainsamlingsterminaler, såväl som byggnation av tillhörande driftcentralbyggnader. En driftcentral koordinerar flödet i ett kraftnät så att förbrukningstopparna kan hanteras inom kapaciteten för distributionsnätet. De nya driftcentralerna använder ABB:s energihanteringssystem för att styra och övervakta de 247 kraft- och transformatorstationerna som utgör Sonelgazs distributionsnät. "Att förbättra Sonelgaz förmåga att samla och övervaka data genom ett helt integrerat system hjälper dem att få ut det mesta av sin befintliga infrastruktur," säger Richard Siudek, vice vd och chef för divisionen ABB Utilities. "De nya anläggningarna kommer att gagna våra kunder och konsumenterna genom att ge bättre nätkvalitet, säkerhet och kostnadsbesparingar." De nya driftcentralerna är konstruerade för att förbättra övervakningen och styrningen av Sonelgazs kraftproduktionsresurser och kraftöverföringssystem. Det nya systemet ska tas i bruk under första hälften av 2004. ABB Utilities i Västerås är ansvarig för kontraktet. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information, kontakta: ABB Utilities Roger Carlstedt Tel: +46 21 32 18 00 Fax: +46 21 32 41 12 roger.carlstedt@se.abb.com Investor Relations: Switzerland: Tel. +41 43 317 3804 Sweden: Tel. +46 21 325 719 USA: Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/18/20020318BIT00540/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com