ABB får beställning värd 32 MUSD från ThyssenKrupp

ABB får beställning värd 32 MUSD från ThyssenKrupp Kraft- och automationsutrustning för nytt koksverk i Tyskland 2001-12-21 - ABB har fått en beställning värd 32 MUSD från tyska ThyssenKrupp Steel AG på att fungera som elektrisk entreprenör för att utrusta ett nytt koksverk i Duisburg Schwelgern. ThyssenKrupp lade beställningen i egenskap av generalentreprenör för Carbonaria KG, som leder projektet i Duisburg. Den nya anläggningen kommer att ha världens största koksugn med en årlig produktion på 2,5 ton. Den kommer att producera koks för ThyssenKrupp Steel AG. ABB kommer att förse anläggningen, vilken kommer att vara klar 2003, med utrustning för elkraft och automation. I beställningen ingår mellan- och lågspänningsstationer, transformatorer, processautomation, mät-, styr- och teknik för analys. Enligt ABB kommer företagets teknik för information i industrin, eller Industriell IT, att mäta och kontrollera tillverkning, säkerhet och miljöprocesserna i verket, som tillverkar koks för masugnar. Anläggningen, i hjärtat av Rhen-Ruhr-området, är bland de största Industrial IT projekten till dagens datum. "ABB:s Industrial IT kommer att samla alla elkraft- och automationsaktiviteter under ett gemensamt kontrollsystem vilket möjliggör effektiv kraftdistribution, maximal produktivitet, säkerställer säkerheten för medarbetare vid anläggningen och minskar miljöpåverkan," säger Dinesh Paliwal, vice vd och ansvarig för ABB:s division Process Industries (Processindustri). ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00800/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00800/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com