ABB får beställning värd 360 MUSD på ytterligare en kraftlänk till Kina

ABB får beställning värd 360 MUSD på ytterligare en kraftlänk till Kina Projektet sammanför lokala och globala resurser för att snabbt bygga en likströmsöverföring på 940 kilometer 2001-10-12 - ABB har fått en beställning värd 360 MUSD (cirka 3,8 miljarder kronor) på strömriktarstationer till en högspänd likströmsöverföring (HVDC) som ska länka samman vattenkraftverk i centrala Kina med Guangdongprovinsen. Enligt beställningen från det statliga kraftföretaget i Kina (State Power Corporation of China) ska ABB konstruera och bygga ett system för högspänd likströmsöverföring (HVDC) på 3000 MW över en sträcka på 940 kilometer till Guangdong, en högteknisk region med tvåsiffrig tillväxt. Länken är en del i det nationella utvecklingsprogrammet för att överföra ren och förnyelsebar vattenkraft i väst till de tätbefolkade förbrukarområdena vid kusten. Målet är att förbättra miljön i den snabbt växande Guangdongprovinsen genom att i framtiden ersätta olje- och kolkraftverk. "HVDC-tekniken som kommer att införas möjliggör en mer effektivt användning av energiresurserna genom att stora mängder kraft förs över på långa sträckor med minskade förluster," säger Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s division Utilities (Energi). Genom att använda HVDC-tekniken minskar landåtgången samt den synliga effekten av kraftledningar. ABB håller redan på att leverera två strömriktarstationer till en högspänd likströmsöverföring (HVDC) på 890 kilometer som ska ansluta vattenkraftverket Three Gorges till Shanghai- området. Projektet ska genomföras i två steg och levereras under 32 månader, vilket är 30 procent under normal leveranstid för ett projekt av den här storleksordningen. Peter Smits, vice vd och ansvarig för ABB:s division Power Technology Products (Kraftprodukter) förklarar hur processen ska påskyndas: "För vår kund kombinerar vi en snabbleverans av utrustningen med vår globala tillverkningskapacitet och vi arbetar tillsammans med lokal expertis och lokala resurser." Dessutom tillför ABB ett unikt tillvägagångssätt genom företagets möjlighet att sammanföra leverans av utrustning med stor erfarenhet av projektledning. "Det avgörande för kundnyttan är att ABB kan sammanföra både tillverkning och utförande på ett så stort projekt," säger Smits. Ordern omfattar två strömriktarstationer till HVDC-systemet, vilket inkluderar strömriktarventiler, strömriktartransformatorer och glättningsreaktorer för både sänd och mottagarsidan av länken. Totalt 28 strömriktartransformatorer och sex glättningsreaktorer ska levereras av ABB:s enhet Transformers i Ludvika tillsammans med Xi'an Transformers Works som ägs av kinesiska staten. "Denna stororder till Kina, vår andra på två år, ger ytterligare bevis på ABB:s avsikt att stödja den ekonomiska utvecklingen i Kina, inte bara genom att leverera den mest tekniskt avancerade och effektiva lösningen, utan också genom att arbeta i direkt partnerskap med lokala leverantörer," säger ABB:s vd och koncernchef Jörgen Centerman. "Vår starka lokala närvaro på denna växande marknad inkluderar nu 28 företag och 6 000 medarbetare." ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=14934 För mer information, kontakta: ABB Utilities ABB Investor Relations Svante Svensson, Switzerland: Tel. +41 1 317 7266 Senior Vice President Power Systems Sweden: Tel. +46 21 32 5928 Tel: +46 240 78 21 30 USA: Tel. +1 203 750 7743 Per-Lennart Berg, Presschef Investor.relations@ch.abb.com Tel: +46 21 32 50 25 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00260/bit0006.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011012BIT00260/bit0006.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com