ABB får beställning värd 93 MUSD på kraftlänk i Kalifornien

ABB får beställning värd 93 MUSD på kraftlänk i Kalifornien Uppgradering av kraftöverföring gör elförsörjningen mer tillförlitlig 2002-07-03 - ABB, kraft- och automationskoncernen, har fått en beställning värd 93 MUSD på att renovera en HVDC-länk (kraftöverföringssystem med högspänd likström) för att öka tillförlitligheten i Kaliforniens elförsörjning. Enligt beställningen, som kommer från Los Angeles Department of Water and Power (LADWP), ska ABB konstruera, tillverka och installera ett 3100 MW-system som ska ersätta den nuvarande installationen i HVDC-terminalen vid Sylmar nära Los Angeles. I leveransen ingår nya omriktartransformatorer, tyristorventiler och styr- och skyddssystem. "Under de senaste åren har investeringar i kraftöverföringssystem inte hållit jämna steg med investeringar inom kraftgenerering," säger Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s division Utilities. "Moderniseringen av denna vitala kraftkorridor kommer att förbättra kapaciteten och tillförlitligheten i kraftöverföringen." Det nuvarande HVDC-systemet, en av två stora överföringar som sammanlänkar södra Kalifornien med nordvästra USA, närmar sig slutet av sin livslängd. Dessutom skadades länken under jordbävningen 1994. Systemet är centralt för en tillförlitlig överföring av kraft från vattenkraftverken i Oregon till Los Angeles-området. Installationen ska vara klar på 30 månader och den kombinerar nytt modernt jordbävningssäkert material för kraftöverföring med nuvarande utrustning. Sylmar-stationen byggdes av ABB under tidigt 1970-tal och har sedan dess uppgraderats två gånger under 1990-talet till dagens kapacitet på 3100 MW. Den höga kapaciteten med relativt låga linjeförluster är möjlig tack vare likströmstekniken HVDC, en teknik först utvecklad av ABB. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 152 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information, kontakta: Media Relations ABB Corporate Communications, Zurich Tel: +41 43 317 6492 Fax: +41 43 317 6494 media.relations@ch.abb.com Investor Relations Switzerland : Tel. +41 43 317 3804 Sweden : Tel . +46 21 32 5928 USA : Tel. +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/03/20020703BIT00810/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com