ABB får order från Vägverket värd 160 MSEK

ABB får order från Vägverket värd 160 MSEK. ABB Building Systems har fått en order, värd 160 MSEK, från Vägverket, Region Väst, på samtliga tekniska system för Götatunneln i Göteborg. 2002-07-04 ABB har fått order från Vägverket värd 160 MSEK. Ordern innefattar projektering, konstruktion, programmering, installation och driftsättning av all systemutrustning. Projektet startar i september 2002 och tunneln beräknas öppna för trafik i oktober 2005. I ordern ingår ansvar för drift & underhåll i fem år med start 2006. Götatunneln innebär att Götaleden, som ingår i den s.k. Göteborgsöverenskommelsen, förläggs i en 1,5 km lång tunnel under centrala staden. Därigenom skapas bättre miljö, ökad trafiksäkerhet, högre tillgänglighet och bättre markanvändning. "De tekniska systemen är komplexa och betydelsefulla för trafiksäkerheten och miljön i tunneln. ABB som hade det mest konkurrenskraftiga anbudet har tagit uppdraget i hård konkurrens och vi ser fram emot ett givande samarbete. Med denna upphandling är nu samtliga huvudentreprenörer för Götaledsbygget utsedda. Anläggningsentreprenaderna pågår för fullt och arbetena ligger i fas", säger Vägverkets projektledare Knut Hermansson. "Infrastruktur är ett viktigt område för ABB Building Systems, där vi kan få stor utväxling av vårt tekniska kunnande. Det här är en stor order och det känns väldigt roligt att få förtroende som leverantör till detta tunnelbygge", säger Anders Tollsten, VD ABB Building Systems. För mer information kontakta: ABB Building Systems Anders Tollsten Tel: 021-32 10 00 Fax: 021-41 71 91 anders.tollsten@se.abb.com Vägverket, Region Väst Knut Hermansson Tel: 031-63 51 55 Fax: 031-63 50 72 knut.hermansson@vv.se ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag har 152 000 medarbetare och verkar i mer än 100 länder. ABB Building Systems (www.abb.se/byggnadssystem) erbjuder konkurrenskraftiga lösningar inom området byggnadssystem till ägare och brukare av kommersiella och offentliga byggnader, industribyggnader och infrastrukturella anläggningar. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/04/20020704BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/04/20020704BIT00120/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com