ABB firar banbrytande innovation av e-mobilitetslösning med ABB Formel E-tävling i Zürich

Eventet i staden där ABB:s huvudkontor ligger är en passande påminnelse om företagets banbrytande roll inom eldrivna transporter

Bilracingmästerskap återvänder till Schweiz efter mer än 60 år med Zürich-upplagan av ABB FIA Formula E Championship den 10 juni. Genom att demonstrera kraften, hastigheten och bärkraften hos batteridrivna bilar bevisar ABB FIA Formula E-serien att elbilar är en banbrytande teknik under 2000-talet.

Tävlingen i Zürich har världens snabbaste och mest avancerade elracerbilar som kommer att ge spännande racerbilsaction på ABB:s hemmaplan där det globala huvudkontoret ligger. ABB är världsledande inom snabbladdning för elfordon och är drivande i skiftet mot e-mobilitet.

Nyligen lanserade företaget världens snabbaste laddstation, Terra HP. Den kan ladda ett bilbatteri på bara åtta minuter och ge en räckvidd på 200 km. ABB är också global ledare inom strömhantering och distributionssystem som införlivar förnybara energikällor i elnäten – den rena elektriciteten som gör elfordon till det primära alternativet till transporter som drivs med fossila bränslen.

”ABB och Formel E är två pionjärer som formar de senaste elektrifierings- och digitaliseringsteknologierna”, säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer. ”ABB är teknik- och marknadsledare inom elektrifiering med den största installerade basen av snabbladdstationer för elfordon i världen; Formel E fungerar som en konkurrenskraftig plattform för att utveckla och testa relevanta elektrifierings- och digitaliseringsteknologier inom e-mobilitet. Med gemensamma krafter är ABB och Formel E idealiskt positionerade för att tänja gränserna för e-mobilitet.”

Tävlingshelgen kommer att erbjuda fler höjdpunkter från ABB för allmänheten:

ABB-montern vid E-byn kommer att presentera en mängd e-mobilitetstekniker från ABB, inklusive en högpresterande elbil och två av ABB:s mest avancerade laddstationer – Terra 53 och Terra HP. Ett hologram kommer att visa en komplett laddinfrastruktur för elfordon.

En utställning med ABB:s elbusslösningar kommer att innefatta en video och en demonstration av ABB:s snabbladdstation TOSA för busshållplatser som kan ladda fordonets batteri lika snabbt som det tar för passagerarna att stiga ombord.

ABB:s YuMi, en tvåarmad kollaborativ robot, kommer att skriva autografer.

SeaBubbles visas upp – ett exempel på e-mobilitet till sjöss. Denna futuristiska nya form av utsläppsfri vattentaxi är byggd med ABB-teknik och visar på bärkraften hos transporter som inte påverkar miljön eller lägger en börda på den urbana infrastrukturen.

En racertävling med modellelbilar.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com.

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com