ABB föreslår ny styrelse och aktiedelning

ABB föreslår ny styrelse och aktiedelning Förslag till bolagsstämman 20 mars Zürich, Schweiz, 19 februari 2001 - ABB meddelade idag att styrelsen ska föreslå bolagsstämman den 20 mars förändringar av sin sammansättning liksom en aktiesplit för att förbättra likviditeten i ABB:s aktier. Företaget sade att Donald Rumsfeld avgått ur styrelsen efter att han nyligen utnämnts till ny försvarsminister i USA. Dessutom har Göran Lindahl och Peter Sutherland båda beslutat att inte ställa upp för omval. Styrelsen föreslår omval av Percy Barnevik, Gerhard Cromme, Jürgen Dormann, Martin Ebner, Robert Jeker, Augostino Rocca, Edwin Somm och Jakob Wallenberg. Styrelsen föreslår att Jörgen Centerman, ABB:s vd och koncernchef, väljs in i styrelsen. Styrelsen avser välja om Percy Barnevik till ordförande och Robert Jeker till vice ordförande. Styrelsen har också föreslagit en delning av aktien i fyra för att minska det nominella värdet hos ABB:s registrerade aktier till 2,50 CHF från 10 CHF. Delningen föreslås för att förbättra ABB-aktiernas likviditet och underlätta handeln i aktien. Förslagen ska läggas fram vid ABB Ltd:s bolagsstämma, som hålls den 20 mars i Zürich, Schweiz och i Västerås. Liksom förra året länkas de båda platserna samman via satellit-TV. ABB (www.abb.com) betjänar tillverknings-, process och konsumentvaruindustrin samt energi-, olje- och gassektorn med 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information, kontakta: ABB Media Relations ABB Investor Relations Thomas Schmidt Switzerland: Tel. +41 1 317 7266 Tel: +41 1 317 7354 Sweden: Tel. +46 21 32 5928 Fax: +41 1 317 7958 USA: Tel. +1 203 750 7743 media.relations@ch.abb.com investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00210/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/19/20010219BIT00210/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com