ABB gör genombrott med världens kraftfullaste HVDC-transformator

2017-12-07 - ABB skriver nästa kapitel i elektricitetens historia i och med att transformatorer och nyckelkomponenter för världens första 1 100 kV-projekt i Kina klarat kritiska prov

ABB har satt ett nytt innovationsrekord i och med de framgångsrika testerna av låg- och högspänningsenheter för världens kraftfullaste UHVDC-transformatorer. UHVDC-transformatorn på +/-1 100 kV (1,1 miljoner Volt), som utvecklats och tillverkats i nära samarbete med State Grid Corporation of China (SGCC), har framgångsrikt klarat typtestet, vilket banar väg för implementeringen av UHVDC-länken Changji-Guquan, som kommer att överföra kraft från Xinjiang-regionen i nordväst till Anhui-provinsen i östra Kina.

Changji-Guquan, världens första UHVDC-länk på +/-1 100 kV sätter ett nytt världsrekord ifråga om spänningsnivå, överföringskapacitet och distans. Länken kommer att kunna transportera 12 000 megawatt elektricitet – motsvarande 12 stora kraftverk och 50 procent mer än de UHVDC-länkar på +/- 800 kV som för närvarande är i drift. Överföringsavståndet kommer att utökas från cirka 2 000 km till över 3 000 km, vilket möjliggör integrering och överföring av avlägsna förnybara energikällor i en mycket större skala.

När UHVDC-länken är i full drift kommer den att kunna mata åtta 500 kV och två 1 000 kV AC-linjer – och leverera kraft motsvarande den dubbla årliga elförbrukningen i Schweiz. ABB:s senaste genombrott gör det också för första gången möjligt att ansluta +/-1 100 kV DC med 750 kV UHVAC-länkar. Förutom transformatorn har ABB också utvecklat och framgångsrikt testat ett antal andra nyckel +/-1 100 kV-komponenter, inklusive omriktarventilen, genomföringar, DC switchar och filterbankbrytare.

”Förutom att transportera mer kraft på längre avstånd med lägre förluster kommer detta genombrott också att möjliggöra en sammankoppling av växel- och likströmsnät samt möjliggöra framtida sammanlänkningar av regioner och länder”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Detta stärker vårt ledarskap inom HVDC-överföring och bekräftar vårt nära samarbete med SGCC när vi nu möjliggör ett starkare, smartare och grönare elnät”.

Kina har stora tätbefolkade regioner i östra delen av landet medan en stor del av energiresurserna finns i väst och nordväst. Den vidsträckta geografin och ökande efterfrågan har lett till uppbyggnaden av länkar med ultrahög spänning så överföringskapaciteten kan ökas medan förlusterna minimeras.

ABB banade väg för HVDC-teknik för över 60 år sedan och är global marknadsledare med över 110 HVDC-projekt. Det motsvarar en total installerad kapacitet på över 120 000 megawatt – ungefär hälften av den installerade basen i världen. UHVDC-överföring är en vidareutveckling av HVDC-tekniken, och utgör det största språnget i kapacitet och effektivitet på över två decennier. 2010 samarbetade ABB med SGCC vid Xiangjiaba-Shanghai-projektet, världens första UHVDC-länk på +/- 800 kV som tagits i kommersiell drift.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef
press@se.abb.com

abb

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com