ABB har certifierat 10 000 produkter enligt ny standard

ABB har certifierat 10 000 produkter enligt ny standard Införandet av Industrial IT går enligt plan, ska nå 40 000 till årsskiftet 2002-07-02 - ABB, kraft- och automationskoncernen, har certifierat 10 000 produkter enligt en ny industriell informationsteknikstandard. Detta för bolaget ett steg närmare det ett år gamla målet att certifiera alla 40 000 relevanta produkter och produktgrupper. "Vi för samman våra produkter och tjänster inom en enda informationsstruktur för att göra våra kunder mer konkurrenskraftiga," säger Jörgen Centerman, ABB:s vd och koncernchef. "Det gör det också möjligt för oss att förstärka vårt erbjudande, förbättra integrationen av produkter och tjänster till lösningar - och även stärka varumärket ABB." Industrial IT är ABB:s patenterade koncept för att länka samman produkter och tjänster med den information som behövs för att driva, serva och underhålla dem. Standardiserad programvara gör det möjligt för operatörer eller ansvariga för energisystem att omedelbart få den information som behövs för att ta viktiga beslut. Vid årsskiftet hade ABB certifierat 900 produkter och 3 000 produkter i februari 2002. Varje certifierad produkt erbjuder enhetliga elektroniska verktyg för dokumentation, konfiguration och uppkoppling. Verktygen är ihopsamlade i ett stycke programvara som kallas en "Aspect Object." När denna programvara kopieras och klipps in i kundens kraft- eller automationssystem blir en virtuell version av den verkliga produkten färdig för användning. Enkelt uttryckt innebär det att operatören av ett elnät, ett kraftverk eller en fabrik kan klicka på den virtuella produkten och kunna fjärrstyra samt få instruktioner, diagnoser, underhållsdata och annan typ av information om anläggningen. ABB:s tiotusende certifierade produkt, Control IT Remote (Input/Output) System S900, hanterar signaler mellan styrsystem, sensorer och drivutrustning. Den kan nu installeras nära anläggningens apparater för att minska ledningskostnader och säkerställa snabb tillgång till tidigare nämnd information. Till dags dato har fler än 100 stora kunder köpt Industrial IT produkter och tjänster. Certifiering enligt Industrial IT är obligatoriskt för alla ABB- produkter. Ett antal tredjepartsprodukter har också certifierats i samarbete med företaget. Till exempel meddelade Bosch Rexroth, en tysk leverantör av lösningar för drivning och rörelsestyrning, förra veckan en överenskommelse att certifiera hela sitt utbud av pneumatiska komponenter. Företaget ska certifiera fler än 1 200 produkttyper enligt Industrial IT för att förbättra produktinformationen och göra den mera enhetlig. För mer information, se pressmeddelandet på www.abb.com med länk till dokumentet med vanliga frågor om Industrial IT. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag har 152.000 medarbetare och verkar i mer än 100 länder. Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 43 317 3804 Sverige:Tel: +46 21 32 5719 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 43 317 3804 Sverige:Tel: +46 21 32 5719 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00270/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/02/20020702BIT00270/wkr0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com