ABB har driftsatt dynamiskt energilager i England

Den innovativa tekniken DynaPeaQ® optimerar integrering av vindkraft och stabiliserar befintligt elnät

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har för första gången driftsatt sin nya teknik för dynamisk energilagring, DynaPeaQ, vid en anläggning norr om Hemsby i Norfolk, England, för UK Power Networks.

Energilagret DynaPeaQ lanserades nyligen av ABB som en del av företagets FACTS-portfölj (Flexible AC transmission systems). Det är ett innovativt system som kombinerar SVC (static var compensator) Light® teknik med ett skalbart batterilager.

Som en del av denna lösningska lokalt producerad vindkraft från en stad  i östra England förse UK Power Networks kraftnät med el. En del av denna energi kommer att lagras som reservkraft i händelse av elavbrott eller för att jämna ut variationer från vindkraften och stabilisera elnätet. ABB:s installation inkluderar åtta staplar med  vardera13 batterimoduler av typen Saft lithium-jon batterier, som förvaras i en 25 m2 stor byggnad. Modulerna kommer löpande att laddas och urladdas och kan lagra upp till 200 kWh elektricitet.

“DynaPeaQ är en innovativ teknik som förbättrar integreringen av förnybar energi, speciellt i svaga elnät”, säger Martin Gross, chef för ABB:s verksamhet Grid Systems i divisionen Power Systems. ”Tekniken kan spela en viktig roll för att utveckla flexiblare, tillförlitligare och smartare elnät.”

Energilagring får alltmer ökad betydelse då elnät utvecklas till smarta system för att stabilisera integrering av el från förnyelsebara energikällor, såsom vind- och solkraft.

SVC Light möjliggör snabb reaktiv effektkompensering i högspända nät. Systemet kompenserar för  variationer i ström och spänning i nätet, och öppnar därmed för mer effekt, och ser till att upprätthålla viktiga säkerhetsmarginaler och förbättra nätstabiliteten.

DynaPeaQ tekniken möjliggör dynamisk kontroll av kraft i transmissionssystem, och därmed ökar denna teknik nätets spänning och stabilitet, och den jämnar även ut variationer i nätet som förnyelsebara energikällor kan orsaka. Lagringseffekten i en DynaPeaQ anläggning är normalt runt 20 megawatt i perioder om 15-45 minuter men tekniken kan klara upp till 50 megawatt i 60 minuter eller längre.

”Installationens effektivitet kommer att övervakas noggrant i samarbete med Durham University och tekniken kan potentiellt tillämpas på många kustområden i England, där man ansluter vindkraftsparker  till elnätet”, säger Peter Lang vid Future Networks inom UK Power Networks.

UK Power Networks är ett ledande energibolag som svarar för elförsörjningen till en fjärdedel av Englands befolkning.Genom sina distributionsnät levererar de säker och hållbar el till åtta miljoner hushåll och företag i Londonområdet samt sydöstra och östra England.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Power Systems:
Ingela Hålling