ABB hjälper Arla Foods spåra produktion av fruktyoghurt

ABB hjälper Arla Foods spåra produktion av fruktyoghurt ABB har fått beställning på automations- och informationssystem från Arla Foods i Linköping. Arla Foods ska öka produktionen av fruktyoghurt och Creme Fraiche och inför samtidigt komplett spårning av produkterna i produktionsprocessen. ABB:s leveranser sker via Gea Liquid Processing Scandinavia i Danmark och via Tetra Pak. Beställningarna är värda sammanlagt cirka 20 miljoner kronor för ABB. "Det blir allt viktigare idag att kunna spåra våra produkter bakåt i produktionen för att säkerställa för våra konsumenter att de produkter vi levererar har högsta möjliga kvalitet," säger Sten-Erik Lindhe vid Arla Foods. Utbyggnaden består av en ny fabrik samt utbyggnad av en befintlig produktionslokal för filprodukter. ABB:s leverans omfattar produktionssystem (Manufacturing Execution System, MES) med trendanalys för spårning av all data i produktionsprocessen. Informationen kan analyseras efter behov, till exempel kan man se vilken väg i processen en produkt har tagit, hur den blev tillverkad och eventuella larm. Därmed kan också eventuella felaktigheter snabbt rättas till. Produktionssystemet ingår i ABB:s koncept Industriell IT för automation. ABB erbjuder livsmedelsindustrin kompletta lösningar från analys och genomförande till utbildning och service. För mer information, kontakta: ABB Automation Systems Arla Foods Leif Bartholdson Sten-Erik Lindhe Tel. 040-550 384 Tel. 08-789 5000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00600/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com