ABB hjälper Arla Foods spåra produktion av fruktyoghurt

ABB hjälper Arla Foods spåra produktion av fruktyoghurt ABB har fått beställning på automations- och informationssystem från Arla Foods i Linköping. Arla Foods ska öka produktionen av fruktyoghurt och Creme Fraiche och inför samtidigt komplett spårning av produkterna i produktionsprocessen. ABB:s leveranser sker via Gea Liquid Processing Scandinavia i Danmark och via Tetra Pak. Beställningarna är värda sammanlagt cirka 20 miljoner kronor för ABB. "Det blir allt viktigare idag att kunna spåra våra produkter bakåt i produktionen för att säkerställa för våra konsumenter att de produkter vi levererar har högsta möjliga kvalitet," säger Sten-Erik Lindhe vid Arla Foods. Utbyggnaden består av en ny fabrik samt utbyggnad av en befintlig produktionslokal för filprodukter. ABB:s leverans omfattar produktionssystem (Manufacturing Execution System, MES) med trendanalys för spårning av all data i produktionsprocessen. Informationen kan analyseras efter behov, till exempel kan man se vilken väg i processen en produkt har tagit, hur den blev tillverkad och eventuella larm. Därmed kan också eventuella felaktigheter snabbt rättas till. Produktionssystemet ingår i ABB:s koncept Industriell IT för automation. ABB erbjuder livsmedelsindustrin kompletta lösningar från analys och genomförande till utbildning och service. För mer information, kontakta: ABB Automation Systems Arla Foods Leif Bartholdson Sten-Erik Lindhe Tel. 040-550 384 Tel. 08-789 5000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00600/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/08/20010208BIT00600/bit0002.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com