ABB hjälper personalen på havrefabrik att tiodubbla sin kapacitet

2017-11-10 - Den globala leverantören av produkter och lösningar för livsmedel, Tate & Lyle, har moderniserat sin svenska anläggning för havrebearbetning med teknik från ABB

När Tate & Lyle PLC förvärvade Biovelop, svensk tillverkare av havrebaserade livsmedelsingredienser 2013 moderniserade och utvidgade man fabriken i Kimstad i Sverige med ABB:s frekvensomriktare, motorer, ställverk (MCC). 2016 utvidgade man kapaciteten och när den nyrenoverade anläggningen nu närmar sig sitt ettårsjubileum är resultaten svåra att ignorera.

Den globala marknaden för ingredienser till speciallivsmedel, som hälso- och må bra-produkter, är stor och växande med en årsomsättning på 51 miljarder USD[1] och en årstillväxt på 4–5 %.[2] Havreingredienser har varit aktivt involverade i denna trend då de har vissa näringsmässiga och funktionella fördelar. I synnerhet innehåller havre betaglukan, en löslig fiber som har visat sig sänka kolesterolet och minska den glykemiska responsen efter måltider – påståenden som har godkänts av European Food Safety Authority (EFSA). Det var dessa egenskaper i havre som gjorde sektorn attraktiv för Tate & Lyle när man beslutade sig för att diversifiera portföljen.

”Vi har sett en mer än tiofaldig ökning av kapaciteten med samma antal skiftpersonal som för fyra år sedan”, säger Annika Werneman, platschef på Tate & Lyle. ”Det är en enorm förändring på så kort tid och det innebär att vi har gått från en lågnivåanläggning till en som kan leverera högkvalitativa produkter till våra kunder globalt."

Automatiseringstekniker kör viktig utrustning för livsmedelsbearbetning inklusive pumpar och kärl med materialhanteringsmaskiner som också används för att transportera torrvarorna. ABB har levererat automatiseringsutrustning inklusive 85 frekvensomriktare med olika effekt, från 0,37 kW till 55 kW, liksom sortimentet med MNS 3.0 ställverk och lågspänningsmotorer.

”Vi behövde en högautomatiserad process som kan köras dygnet runt, året om”, fortsätter Annika Werneman.

Detta innebar att man byggde ett system som gjorde att Tate & Lyles tekniker kunde interagera digitalt med systemet, driftsätta (starta) enheter och diagnostisera prestandaavvikelser eller fel från vilken del av världen som helst. Detta skulle inte bara hjälpa till att säkerställa en enhetlig drift utan också för att minska den totala ägandekostnaden genom att göra det möjligt för personalen att hantera processerna utan att vara fysiskt närvarande vid varje anläggning.

En sådan interaktivitet möjliggjordes genom ABB:s inkludering av fjärrövervakning och fältbussflexibilitet i drivsystemen.

”Jag gillar att ABB har utformat utrustningen så att fältbussen som ansvarar för styrning av frekvensomriktaren är åtskild från den fältbuss som används för idrifttagning, service och support”, förklarar Leo Dijkstra, teamledare för Power & Controls Europe på Tate & Lyle. ”På så sätts säkerställs att jag kan göra ändringar av konfigurationen på enheterna utan att riskera att hela nätet går ned.”

På Tate & Lyle lägger man stor vikt inte bara på vad man gör utan också hur man gör det. ”Vi arbetar kontinuerligt där vi kan på att minska miljöpåverkan från vår drift”, säger Leo Dijkstra. ABB var väl lämpade att hjälpa till eftersom företaget hade tagit fram en portfölj med produkter och lösningar som förbättrar energieffektiviteten i industrin.

”Enbart i våra pumptillämpningar använder vi upp till 50 procent mindre energi tack vare frekvensomriktarna och har kört nonstop de senaste två åren utan ett enda fel”, fortsätter Leo Dijkstra. ”Dessutom kunde ABB leverera så snabbt att vi till och med fick vår första frekvensomriktare levererad på bara några dagar.”

Även om vårt närmaste ABB-kontor ligger bara tio minuters väg från fabriken i Kimstad gör flexibiliteten med fältbussarna i enheterna att Tate & Lyle kan använda sin egen personal för att hantera ABB-utrustningen på fjärrbasis.

”Vårt arbete med Tate & Lyle illustrerar att fördelarna med digitalisering, som kan ge enorma produktivitets- och resultatförbättringar på befintliga anläggningar”, säger Petter Hollertz, Area Sales Manager på ABB. ”Detta visar också vad ett bra teamarbete kan leda till när vi arbetade som verkliga partners i detta projekt.”

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 medarbetare. www.abb.com

Tate & Lyle är en brittisk global leverantör av ingredienser och lösningar inom livsmedel, drycker och andra industrier med verksamhet på över 30 platser runt om i världen. Det stora sortimentet av ingredienser och lösningar bidrar till att berika livsmedel med fiber för att minska mängden socker, kalorier och fett samt förbättra texturen samtidigt som man aldrig kompromissar med smaken. Mer information finns på www.tateandlyle.com

[1] IHS 2014; Speciality Chemicals update Program: Food Additives; Leatherhead 2014: The Global Food Additives Market samt andra källor.

[2] Leatherhead; LMC International; företagsanalys; data per 2013, femårs CAGR 2009–2013.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef