ABB i Karlskrona tar hem sjökabelorder värd 20 miljoner dollar

Sjökabel ska förbinda två av Statoils olje- och gasfält

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order värd runt 20 miljoner dollar från EMAS AMC, offshore-delen av Ezra Holdings Limited, avseende leverans av kraftkabel till Gudrun, ett av Statoils olje- och gasfält i Nordsjön utanför Norges kust.

Kabelfabriken i Karlskrona ska leverera 55 kilometer sjökabel för 52 kV, med integrerad fiberoptik, som ska möjliggöra överföring av 20 MW elkraft från Statoils fält Sleipner till Gudrun. Kabeln är konstruerad för att kunna möjliggöra ytterligare anslutningar i framtiden.

”ABB har än en gång fått Statoils förtroende att leverera kraftkabel till en av deras gas- och oljeplattformar”, säger Hans Holmström chef för ABB:s kabelverksamhet globalt och enhetschef för kabelfabriken i Karlskrona." Vi ser i allt större utsträckning att oljebolagen försöker undvika lokal kraftgenerering på plattformarna och vi erbjuder lösningar som uppfyller oljeindustrins hårda krav".

Installationen ska utföras av EMAS AMC, med början under tredje kvartalet 2013 inför att olje- och gasproduktionen vid Gudrun ska starta 2014 som planerat.

ABB är en av världens ledande tillverkare av högspänningskabel, med omfattande kompetens och erfarenhet inom en mängd applikationer, inklusive anslutningar av havsbaserad vindkraft, kraftlänkar till olje- och gasplattformar samt sjökabelförbindelser mellan länder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 124 000 medarbetare.

ABB Power Systems:
Magnus Holmberg