ABB i nytt samarbete för att utvärdera kommersiell återanvändning av batterier från Nissan LEAF för energilagring

Samarbete med 4R Energy, Nissan North America, Inc. (NNA) och Sumitomo Corporation of America ska tekniskt och kommersiellt utvärdera möjligheten att återanvända litium-ion-batterier från elbilar för energilagring.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tillsammans med 4R Energy, Nissan North America, Inc. (NNA) och Sumitomo Corporation of America startat ett samarbete för att utvärdera återanvändning av laddningsbara litium-ion-batterier från Nissan LEAF, världens första och enda helelektriska bil för massmarknaden.

Syftet är att utvärdera och testa möjligheten att återanvända litium-ion-batterier från elbilar som energilagringssystem i bostäder och för kommersiella tillämpningar eller som reservkraftkälla. Energilagringssystem kan lagra elkraft från elnätet under tider av låg användning och mata tillbaka elen in i nätet under perioder av hög efterfrågan. Detta ökar nätets prestanda samtidigt som reservkraft kan tillhandahållas vid strömavbrott. Samarbetsprojektet avser utveckla en prototyp av en LEAF-batteribaserad lagringsenhet med en effekt på minst 50 kilowattimmar, vilket räcker för att förse 15 genomsnittliga hushåll med el under två timmar.

”Omfattningen av samarbetet gör att vi kommer att kunna utvärdera den kommersiella lönsamheten i en energilagringslösning för elnätet och ta fram en prototyp för att faktiskt testa återanvändning av Nissan LEAF-batterier”, säger Bruno Melles, chef för ABB:s verksamhet inom mellanspänningsprodukter, en del av divisionen Power Products. ”Vi ser fram emot samarbetet och att tillsammans med våra partners ta tekniken för elbilsbatterier ett steg längre.”

Elbilsbatterier har en högre livslängd än batterier i persondatorer och mobiltelefoner, med upp till 70 procent av sin kapacitet i behåll efter 10 års användning i en bil. Det skapar möjlighet att återanvända dem för andra tillämpningar efter att bilens livscykel är slut, till exempel i energistyrsystem för smarta elnät eller batterienergilagring.

”Det är viktigt för Nissan att vi hanterar hela livscykeln för elbilsbatterierna, även efter användningen i en Nissanbil”, säger Ken Srebnik, Senior Manager, NNA Corporate Planning. ”Innovationer inom energilagring blir mer och mer genomförbara i takt med allt smartare elnät, och vi på Nissan är stolta över att samarbeta med ABB, 4R Energy och Sumitomo för att förverkliga dessa möjligheter och ta dem till marknaden.”

Innovativa energilagringslösningar väntas bli en nyckelkomponent i smarta elnät, som bidrar till högre effektivitet, tillförlitlighet och prestanda. De kommer att underlätta ytterligare integration av förnybara energikällor såsom vind- och solkraft, i elnätet. Utvärderingen av Nissan-batterier kommer genom det här samarbetet att kunna avgöra deras lämplighet som kostnadseffektiv energilagringslösning för kraftindustrin.

”Som en pionjär inom utveckling av affärsmodellen för att återanvända elbilsbatterier i stationära tillämpningar runt om i världen är vi på 4R ENERGY glada över att få samarbeta med världens kraftintegratör nummer ett, ABB, och Nissan, världens ledande elbilstillverkare”, säger Kazuaki Mori, Director of International Business Development Division, 4R ENERGY Corporation. ”Vi vill bidra till att bygga upp ett koldoxidsnålt samhälle med förnybar energi och nästa generations smarta elnät och elfordon runt om i världen.”

Presskonferens
ABB och Nissan håller en telefonkonferens idag med start kl 16.30. För att delta, ring 0200 89 63 64 (avgiftsfritt nummer). Uppge kod 61936953#.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

Nissan Americas (www.nissanusa.com). Nissans verksamhet i Amerika inkluderar bilstyling, tekniska tjänster, konsument- och företagsfinansiering, försäljning och marknadsföring samt distribution och tillverkning. Nissan har åtagit sig att förbättra miljön i sitt Nissan Greeen Program och utnämndes 2010 och 2011 till en ENERGY STAR® Partner of the Year av U.S Environmental Protection Agency. Mer information, inklusive bilder och videoklipp, om Nissan i Nordamerika, Nissan LEAF och noll utsläpp finns på www.nissanusa.com.

4R ENERGY Corporation (www.4r-energy.com), med huvudkontor i Yokohama, Japan, startade i september 2010 som ett nytt samriskbolag mellan Nissan Motor Co., Ltd (www.nissan.co.jp) och Sumitomo Corporation (www.sumitomocorp.co.jp) för att bedriva forskning och utveckling samt testning av återanvändning av Li-ionbatterier som redan använts en gång i elfordon. Satsningen att skapa ”ett andra liv” för Li-ionbatterier genom Reuse, Refabricate, Resell och Recycle gav verksamheten namnet 4R. 4R ENERGY utvecklar lösningar för både förnybar energi och ökad popularisering av elbilar och har bidragit till förverkligande av smartare elnät genom återanvändning av massproducerade elbilsbatterier.

Sumitomo Corporation of America (www.sumitomocorp.com), grundades 1952 och är ett helägt dotterföretag till Sumitomo Corporation. Företaget har huvudkontor i New York och är ett integrerat globalt handelsföretag med diversifierade investeringar i verksamheter inom tillverkning och marknadsföring av konsumentprodukter, finansiering för kunder och leverantörer, samordning och drift av urbana och industriella infrastrukturprodukter, transport- och logistiktjänster, utvinning av naturresurser, distribution av stål och andra produkter samt utveckling och förvaltning av fastigheter. Företagets kontor och investeringar sträcker sig över hela Nordamerika, Kanada och Mexiko samt Central- och Sydamerika.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi
(Zurich, Switzerland)
media.relations@ch.abb.com

Nissan North America, Inc.
Communication Manager
Katherine Zachary
615-725-1447
313-598-9324
Katherine.Zachary@Nissan-Usa.com

4R ENERGY Corporation
Director, Corporate Planning Div.
Koichiro Furukawa
Tel: +81 (45) 263-6718