ABB i unikt samarbete med Teknikcollege kring ”Digital produktionstrainee”

Till hösten 2019 startar ABB tillsammans med Västerås stad och andra västeråsbaserade företag initiativet ”Digital produktionstrainee”, en ny satsning för studenter på Wijkmanska gymnasiet i Västerås.

Syftet med initiativet är att ge ungdomar möjligheten att satsa på ett framtidsyrke inom digital produktion samt att säkra företagens kompetensförsörjningsbehov.

Initiativet har tagits av ABB tillsammans med Västerås stad och nu involveras andra västeråsbaserade aktörer, tillsammans med företag som redan samverkar med Wijkmanska. Satsningen är ett samarbete med Teknikcollege Mälardalen, vilket säkrar att utbildningen är godkänd av Industrikommittén i Sverige.

“Tillsammans vill vi skapa Sveriges bästa teknikcollege“, säger Maria Brithon Brinck, personaldirektör för ABB Sverige. “På ABB har vi ett långsiktigt kompetensförsörjningsbehov till våra produktionsmiljöer och där behöver vi få in fler unga tjejer och killar med digital produktionskompetens. I samarbete med Teknikcollege får vi nu möjlighet att utveckla utbildningsinnehåll för att matcha vårt framtida kompetensbehov och utbilda till jobb. Samarbetet innebär arbetsplatsförlagd praktik på ABB under studietiden samt möjlighet till jobb för eleverna under lov och efter sin studietid.“

“Det är första gången detta görs. Vårt mål är att skapa en ’röd tråd’ där ett gemensamt arbete innebär att fler ungdomar lockas att söka till utbildningen och som skapar starkare attraktion och höjda elevantal till utbildningarna“, tillägger hon. ’

Initiativet ”Digital produktionstrainee” kommer att presenteras av de olika parterna under gymnasiemässan i Västerås på Bombardier Arena den 7 november 2018.

Teknikcollege inkluderar idag Industritekniska programmet, El & energiprogrammet och Teknikprogrammet på Wijkmanska. Västerås Teknikcollege drivs i samverkan med Eskilstuna och Strängnäs.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom kraftnät, elektrifieringsprodukter, industriell automatisering samt robotar och drivsystem. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till ABB Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 147 000 medarbetare. www.abb.com.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef