ABB implementerar funktioner för överordnad processtyrning till SCA Östrand - en av världens mest digitaliserade fabriker

2017-10-05 - ABB har nyligen fått en order på att leverera omfattande digitala ABB Ability™ system och lösningar för SCA Östrands utbyggnad av massafabriken. Utbyggnaden av massafabriken är en av de största investeringarna i svensk industrihistoria.

SCA är ett ledande skogsbolag med huvudkontor i Sundsvall. SCA började utbyggnaden av massafabriken 2015, och målet är att slutföra i juni 2018. Efter avslutad produktion kommer produktionskapaciteten att fördubblas, och produktionslinjen för blekt sulfatmassa kommer att vara den största i världen.

Ett automationssystem för hela processen
2016 valdes ABB Ability™ 800xA som digital automationsplattform till bruket. Detta inkluderar ett helt integrerat kontroll- och övervakningscenter för hela processen, med komplett processöversikt samt möjligheten att personanpassa ergonomi och arbetsmiljö för varje operatör.

Förutom integrerad processkontroll och effektövervakning består ABBs leverans till Östrand-projektet av transformatorer, motorer, frekvensomformare och drivsystem för stora delar av bruket.

Ytterligare finjustering med avancerad processkontroll
ABB kommer nu också att installera ABB OPTimize800, Advanced Process Controls för massafabriker, som gör det möjligt att styra produktionen mot olika nyckeltal som minskad råvaru- och energikostnad, utsläppsrestriktioner med flera.

ABB:s Advanced Process Control kommer att möjliggöra maximal produktivitet och maximera flödet rätt igenom hela anläggningen för att säkerställa rätt kvalitet och minimal energiåtgång. Funktionerna integreras i den gemensamma operatörsmiljön för att ge operatörerna beslutsstöd i realtid för hur de ska köra anläggningen på det mest optimala sättet.

Få ut mer värde från befintlig data
Systemet ska övervaka och optimera processerna för massatvätt, syrgasdelignifiering, blekeristyrning, kausticering och indunstning. Genom att utnyttja den information som redan finns i 800xA kan systemet anpassa regleringen av flera funktioner med en mängd variabler baserat på multivariat beräkningsteknik för att hjälpa till att styra dessa processavsnitt optimalt.

För att minimera omställningstider och säkerställa rätt kvalitet när man byter kvalitetsparametrar för en ny produkt, ingår även recepthantering och massaföljning för att följa status på massan genom hela processen.

Det övergripande processystemet ger operatörerna ökad säkerhet och förståelse, eftersom de kan se hur systemet kommer att styra bruket inom en snar framtid. Operatören får således en fullständig översikt över vad som händer och kan köra anläggningen på ett kontrollerat och säkert sätt.

Framtidens produktivitet är digital
Genom att använda ABB Ability™ 800xA som en digital plattform för hela bruket och integrera allt i ett och samma system kommer SCA Östrand få ett mycket avancerat verktyg för effektiv produktion med samma ”look and feel” som vid traditionell processtyrning.

Detta innebär att SCA Östrand kommer att bli en av de mest integrerade digitaliserade massafabriker i världen med möjlighet att kontinuerligt kunna uppdatera med senaste teknik för att säkra brukets konkurrenskraft även i framtiden.

ABB
(ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Jimmy Lindberg, Key Account Manager, Industrial Automation