ABB investerar 400 miljoner dollar för expansion av produktionskapaciteten av kablar i Karlskrona

ABB Sveriges största investering i modern tid. Fler tillverkningslinjer i Karlskronafabriken för att möta det ökade behovet av kabel - investeringen fördelas över fyra år, 2012-21015

2011-12-08 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, kommer att investera över 400 miljoner dollar för att fördubbla produktionskapaciteten av högspänningskablar i fabriken i Karlskrona. Detta för att möta det ökade behovet av sjökablar.

Investeringsplanen inkluderar uppförande av nya byggnader och installation av flera tillverkningslinjer i den befintliga fabriken. Expansionen kommer att utföras stegvis och är planerad att vara färdigställd under 2015.

“Investeringen kommer hjälpa oss att öka produktionskapaciteten och möta det ökade behovet av sjökabel, säger Peter Leupp, chef för ABB:s division Power Systems. “Sjökablar spelar en väsentlig roll när det gäller effektiv och tillförlitlig överföring av el inom en rad områden, som transmissionslänkar mellan länder, transport av havsbaserad vindkraft in till land eller strömförsörjning till olje- och gasplattformar.”

”Vi är glada att vi har fått koncernens förtroende att göra de här stora investeringarna i Karlskrona”, säger Johan Söderström, vd för ABB Sverige. ”De är en del av ABB:s globala satsning och möjliggör en ökad tillväxt inom ett område där vi ser många affärsmöjligheter. Tillsammans med övriga investeringar i Sverige med nya lokaler i Ludvika för HVDC-enheten (högspänd likström) på cirka 300 miljoner kronor och satsningen på vår forskningsenhet i Västerås på över 100 miljoner kronor, står vi väl rustade inför framtiden.”

Detta steg följer en investering på cirka 90 miljoner dollar, som meddelades förra året, för att bygga en ny kabelfabrik i USA för produktion av landkabel för växelström (AC) och likström (DC). En stor uppgradering av ABB:s fabrik i Karlskrona har slutförts tidigare i år. Den nya investeringen kommer ytterligare att stärka ABB:s ledande position på marknaden för högspänningskablar.

ABB har tillverkat kablar under mer än 100 år och är en ledande global leverantör av energieffektiva högspänningskablar för kraftöverföring. Företagets erbjudande inkluderar PEX (tvärbunden polyeten) isolerad kabel för AC och oljeimpregnerad pappersisolerad kabel samt plastisolerad kabel för HVDC, HVDC Light® och andra högspänningsapplikationer för kraftöverföring.

Sedan 1950-talet när vi levererade världens första kommersiella HVDC-länk har ABB varit en pionjär inom kraftöverföringsteknik. Företaget utvecklade HVDC Light under 1990-talet, levererade världens längsta undervattenslänk 2008 och kopplade nyligen samman världens mest avlägsna havsbaserade vindkraftpark. Som en del av de nyckelfärdiga projekten DolWin 1 och DolWin 2 för havsbaserad vindkraft, kommer ABB att leverera 320 kV kabelsystem - den högsta spänningsnivån för HVDC-överföring med plastisolerade kablar.

ABB har en unik position i kraftsektorn med tillverkningskapacitet för kablar, halvledare och omriktare, alla nyckelkomponenter för HVDC-system.

Om ABB Sverige:
I Sverige har ABB cirka 8700 medarbetare och finns på mer än 30 orter. Svenska ABB är ledande leverantör av produkter och system för kraftöverföring samt process- och industriautomation. Stora verksamhetsorter är Västerås med cirka 4100 medarbetare och Ludvika med cirka 2600 medarbetare. Med ABB Business Centers på tio orter i Sverige erbjuder ABB ökat kundvärde genom lokal närvaro.

Om ABB i Karlskrona:
ABB:s enhet High Voltage Cables i Karlskrona tillverkar land- och sjökabel upp till högsta förekommande spänningsnivåer. I fabriken finns en unik produktionsmiljö för den modernaste kabelteknologin på marknaden och här skapas effektiva, miljövänliga och uthålliga högteknologiska system med hela världen som marknad. Platschef är Hans Holmström och antalet anställda är cirka 550.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 130 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Sverige:
Christine Gunnarsson, Presschef