ABB inviger anläggning för traktionstransformatorer i Sydafrika

2017-05-03 - ABB:s nya fabrik i Johannesburg stärker företagets Afrikafokus och stöder det växande behovet av hållbara transporter

ABB invigde idag en ny anläggning för traktionstransformatorer intill det sydafrikanska huvudkontoret i Longmeadow i Johannesburg. ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer invigde den nya fabriken tillsammans med Sydafrikas generaldirektör för myndigheten för handel och industri, Lionel October.

”ABB är stolta över den nya anläggningen för traktionstransformatorer i Sydafrika, vilken återigen betonar vår filosofi att placera tillverkningsanläggningar nära våra kunder”, säger Ulrich Spiesshofer, koncernchef på ABB, när han höll tal vid invigningen. ”Detta stöder vårt fokus på strategin Next Level vad gäller att stärka vår närvaro i Afrika och det stöder också vårt pågående arbete för hållbar rörlighet.”

Anläggningen kommer att producera traktionstransformatorer för drivlinor och stödja Sydafrikas växande järnvägsnät. Traktionstransformatorer matar ström med stabila spänningsnivåer till viktiga tågfunktioner som traktion, bromsar, belysning, värme och ventilation, liksom passagerarinformation, signalering och kommunikation.

Anläggningen på 2 450 kvadratmeter förväntas ha 60 anställda i slutet av 2017 och den första större ordern som levereras från den nya fabriken blir traktionstransformatorer för 240 ellok från Bombardier. Den lokala tillverkningen av dessa transformatorer stöder den sydafrikanska regeringens krav på lokala inköp och lokal arbetskraft.

Sedan 2012 har Sydafrika investerat i utvecklingen av järnvägsnätet som en möjlighet att stimulera ekonomin, skapa arbetstillfällen och stödja ett större skifte från väg- till järnvägstransporter för både passagerare och godstrafik. Utvidgningen av landets järnvägsnät förväntas också bidra till visionen att bli ett centralt logistikcenter i subsahariska Afrika.

ABB har mer än 130 års erfarenhet av produktion av traktionstransformatorer som strömförsörjer mer än hälften av världens ellok och tågset. Som en del av det fortsatta engagemanget för innovation lanserade ABB nyligen Effilight®, nästa generations traktionstransformatorer som använder en patenterad högteknologisk celldesign som kan minska mängden olja som behövs med upp till 70 procent utan att kompromissa med funktionaliteten. För att klara de högre kraven på energieffektivitet har ABB optimerat designen för en minskning av belastningsförlusterna på 25 procent, jämfört med en klassisk transformator av samma storlek.

ABB bedriver verksamhet i 23 länder i Afrika och har cirka 5 000 medarbetare i denna världsdel. Som ledande inom banbrytande teknik betjänar ABB kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen och stöder Afrikas tillväxt med innovativa lösningar för att klara lokala utmaningar: från tillgången på el till industriell utveckling och hållbara transporter. Som en del av engagemanget i Afrika tillhandahåller ABB stipendier och praktikplatser för begåvade tekniker som behöver ekonomiskt stöd för att kunna slutföra sina studier. ABB har en årsomsättning i Afrika på cirka 1,5 miljarder dollar med tillverkning i Egypten och Sydafrika.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 anställda. www.abb.com

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Tel: + 41 43 317 7111
media.relations@ch.abb.com

ABB Ltd
Affolternstrasse 44
8050 Zurich
Switzerland

abb

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com