ABB lanserar en familj av kompakta SCARA-robotar

2016-04-21 - IRB 910 SC (SCARA) är snabb, kostnadseffektiv och, just för att den kommer från ABB, exakt.

ABB har nöjet att presentera den allra första IRB 910SC-familjen, även kallad SCARA (Selective Compliance Articulated Robot Arm). SCARA-roboten, det senaste tillskottet till ABB:s familj med små robotar, har en maximal hanteringskapacitet på 6 kg. Alla har modulär konstruktion, med olika länkarmslängder och räckvidderna 450, 550 respektive 650 mm. IRB 910SC finns tillgänglig i tre utföranden:

• IRB 910SC – 3/0,45 m
  • IRB 910SC – 3/0,55 m
  • IRB 910SC – 3/0,65 m

”När vi konstruerade IRB 910SC lade vi störst vikt vid snabbhet och noggrannhet”, säger Phil Crowther, produktchef för små robotar. ”Samtidigt som IRB 910SC-robotarna är små har de samma höga prestanda och designkoncept som andra små ABB-robotar, såsom överlägsen rörelsestyrning och precision i ett kompakt format.”

ABB:s SCARA-familj är konstruerad för olika allmänna tillämpningar som kräver snabba, repeterbara och exakta punkt-till-punkt-rörelser, till exempel palletering, depalletering, inmatning till och utmatning från maskiner samt hopmontering. Vår SCARA-familj är idealisk för kunder som behöver snabba cykeltider, hög precision och hög tillförlitlighet för sina tillämpningar för montering av småartiklar och lämpar sig väl för laboratorieautomatisering och dispensering av receptläkemedel.

”De variabla räckvidderna på 450, 550 och 650 mm ger kunderna möjlighet att välja den bästa armen för uppgiften”, fortsätter Crowther.

Alla medlemmar i SCARA-familjen kan monteras på bord och är IP54-klassificerade för optimalt skydd mot damm och vätskor.

På Elmia Automation den 10-13 maj kommer Scara-roboten finnas på plats i ABB:s monter D02:39-40. Passa på att se den live så berättar vi mer om möjligheterna med IRB 910SC.

Mer information finns på www.abb.se/robotics.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Joakim Rosenqvist, försäljningschef, Robotics