ABB lanserar Mine Location Intelligence™ för underjordsgruvor

ABB Mine Location Intelligence™, powered by Mobilaris, - ett positionsbaserat beslutsstödssystem för ökad personsäkerhet och effektivitet

Västerås, 2014-06-10 – ABB, det ledande kraft-och automationsföretaget, meddelade marknadsintroduktionen av ABB Mine Location Intelligence™, powered by Mobilaris, en globalt ledande leverantör av mjukvarulösningar för mobila lokaliseringstjänster. ABB Mine Location Intelligence™ är en produkt för positionsbaserat beslutsstöd som ger realtid positionering av fordon, utrustning och personal i underjordsgruvor för att maximera säkerheten och produktiviteten.

ABB Mine Location Intelligence™ har ett webbaserat användargränssnitt med en 3D karta som, i realtid, visar positionen hos utrustning och personal. Systemet har bl. a. funktioner för geografiska sökningar, navigeringsstöd, avancerad dataanalys, skapande och hantering av virtuella geografiska stängsel, geofences, allt lätt tillgängligt för alla och från alla platser.

ABB Mine Location Intelligence™ öppnar en ny dimension för personlig säkerhet. Minskar tiden för evakuering genom att visa närmaste gruvräddningskammare och de bästa utrymningsvägarna. Varnar och förhindrar människor från att komma in i farliga områden genom automatiserad övervakning.

En annan dimension är relaterad till produktionseffektivitet genom att använda positionsinformation i realtid för förbättrad produktionsstyrning och automation. Systemet möjliggör förbättrat samarbete mellan personal genom att integrera röst-, meddelande-och CCTV-tjänster, tillgängliga direkt från 3D kartan.

"ABB Mine Location Intelligence ™ hjälper kunderna att visualisera sin gruvdrift och nå en ny nivå av situationsmedvetenhet. Detta kommer att förändra hur gruvor drivs och vara ett viktigt verktyg för ökad säkerhet och effektivitet i produktionen ", säger Patrik Westerlund, global produktchef för gruvautomation inom ABB.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

ABB process Automation
Patrik Westerlund