ABB lanserar ny motorserie

Ny teknik tillför banbrytande egenskaper både inuti och utanpå motorn. Den nya motorn kombinerar liten storlek, hög effekttäthet, hög driftsäkerhet och lättskött underhåll. ABB:s långa erfarenhet av motorutveckling bidrar även till den lägre totala ägandekostnaden över tiden.

2014-02-19 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, utökar och gör ABB:s sortiment av ribbkylda hög- och lågspänningsmotorer komplett. Den nya motorn med namnet NXR, sätter en ny standard för kategorin ribbkylda motorer. Den erbjuder högre effekt från samma storlek och motorns drifttemperatur är också jämnare vilket ger längre serviceintervaller.

”Nu kan vår nya NXR-motor erbjuda en högre effekt per stomhöjd än tidigare. Den är också väldigt anpassningsbar eftersom den enkelt också kan modifieras efter önskemål utan att påverka prestandan. Detta har varit en omfattande tekniksatsning där vi har tänkt igenom hela livscykeln och varenda detalj hos motorn", säger Roland Wida, produktchef för ABB:s högspänningsmotorer.

Förbättrat internt och externt kylsystem
Kylningen är avsevärt förbättrad både på motorns in- och utsida. Kylflänsarna har optimerats med avseende på form, storlek och placeringen för att uppnå bästa möjliga kylning. Motorns utsida har förbättrats för att den externa kylluftsströmmen ska kunna löpa fritt längs sidorna oavsett vilken utrustning som adderas till stommen. Drifttemperaturen inuti motorn är väl balanserad, vilket medför ökad livslängd på lager och längre smörjintervall.

Flexibel och stabil konstruktion
Hela motorkonstruktionen är flexibel vilket skapar en helt ny frihet i samband med installationen. Uttagslådor kan monteras på båda sidor av motorn. Denna flexibilitet gör att samma motor kan placeras på en mängd olika sätt och användas i flera olika applikationer, vilket kan innebära stora ekonomiska fördelar.

Enklare service och längre drifttid
Den nya motorn är konstruerad för att vara enkel att underhålla och övervaka med lätt åtkomliga delar vid bland annat smörjning. Härvändor och lager kan kontrolleras med endoskop utan att lagerskölden behöver demonteras. ABB MACHsense-R för tillståndsövervakning kan enkelt monteras på de färdiga fästpunkterna på motorn, vilket förenklar underhållet och minskar risker för oväntade stopp.

ABB (www.abb.com) ABB är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

Läs mer på:

ABB Sverige