ABB lanserar robot för att snabbladda stadsbussar

Ny lösning stödjer hållbar och utsläppsfri kollektivtrafik i städer – presenteras på Busworld 2015

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, tillkännager idag lanseringen av ett automatiserat snabbladdningssystem som överbryggar ett av de största hindren för att införa fler eldrivna stadsbussar – långa laddningstider för korta räckvidder.

Med sin automatiska anslutning på bussens tak och laddningstider på normalt 4-6 minuter kan ABB:s nya system enkelt tillämpas på befintliga busslinjer genom att snabbladdare installeras vid ändhållplatser, bussterminaler, bussdepåer och/eller hållplatser längs rutten. ABB:s snabbladdningssystem är en praktisk lösning baserad på internationella standarder (t.ex. IEC 61851-23), vilket garanterar säkerhet, uppfyller myndighetskrav och bred support inom bilindustrin. Dessa egenskaper gör att lösningen kan tillämpas på alla busslinjer och alla typer av elbussar som har rätt gränssnitt installerat på taket.

Det första kollektivtrafikprojektet som ska använda systemet kommer vara integrationen av Volvo-bussar och fyra ABB-laddare i den befintliga busstrafiken i Luxemburg, där så många som sex elhybridbussar från Volvo ska rulla i bussnätet 2016. Volvos nya elhybridbuss kan minska bränsleförbrukningen med 75 procent jämfört med konventionella dieselbussar. Detta både förbättrar miljöprestandan och sänker driftkostnaderna.

”Mogna marknader såväl som tillväxtmarknader gör stora investeringar i eldrivna stadstrafiklösningar för att minskatrafikstockningar och miljöpåverkan i samband med att allt fler pendlar”, säger Pekka Tiitinen, global chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”ABB:s tillväxtstrategi Next Level handlar om att ta tillvara möjligheterna på dessa snabbväxande marknader med stöd av en stark teknik- och serviceportfölj.”

ABB:s automatiska snabbladdarlösning bygger på det beprövade mekaniska konceptet ”pantograph” för strömförsörjning av tåg, spårvagnar och bussar. När en buss kommer fram till laddstoppet ansluts den till laddaren via trådlös kommunikation, varpå en ”pantograph” sänks ned automatiskt. När säkerheten är kontrollerad startar systemet och ger bussen en kraftfull uppladdning på kort tid.
Den modulära designen erbjuder laddningseffekter på 150 kW, 300 kW eller 450 kW. På bara några minuter kan systemet därmed förse en stadsbuss med så mycket energi att den kan köra sin stadslinje under hela dagen.

I tillägg till en tillförlitlig laddningslösning kräver stadsbussar i tät linjetrafik också högsta möjliga tillgänglighet och snabb servicehjälp vid behov. ABB erbjuder en portfölj av beprövad teknik för anslutningsbarhet såsom fjärrdiagnostik, fjärrstyrning och uppgradering via internet. Med mer än 300 webbanslutna DC-snabbladdare installerade globalt har ABB visat att företagets teknik för anslutningsbarhet möjliggör oöverträffad driftsäkerhet och servicesupport, världen över.

ABB:s snabbladdningssystem kommer att presenteras för allmänheten för första gången på Busworld 2015 i Kortrijk, Belgien, där företaget kommer att visa ett antal innovativa lösningar för kollektivtrafik.
Busworld, som är den äldsta och mest kända bussmässan, hålls 16-21 oktober 2015.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Reiner Schönrock
media.relations@ch.abb.com