ABB lanserar ställverk med övervakning via webbserver

ABB lanserar ställverk med övervakning via webbserver ZX1 presenteras på Interkama ABB presenterade sitt nya gasisolerade mellanspänningsställverk på mässan INTERKAMA 2001 i Düsseldorf, Tyskland. Den moduluppbyggda ZX1 kommer från produktfamiljen med samma namn och garanterar konstant leverans av kraft och har - trots standardiseringen - breda användningsområden i många applikationer. Genom de låga underhållsbehoven är ZX1 också mycket ekonomisk. ABB presenterade det nya ställverket tillsammans med styr- och skyddsenheten REF542 plus. Den nya enheten har konstruerats för att göra ställverket till en intelligent komponent för eldistribution i såväl kraftnät som för industrin. Den integrerade webbservern gör det möjligt för enheten att sköta kommunikationsfunktioner, vilket ger flera valmöjligheter för lokala operationer samt möjlighet att använda olika fältbussar som interface, till exempel Ethernet. Den nya enheten gör det inte bara möjligt att underrätta tekniker om fel via SMS eller e-post, teknikerna ska också kunna åtgärda felen oavsett var han än befinner sig via enhetens välskyddade Internetuppkoppling. Kontrollutrustningens främsta uppgift är att skydda, sammankoppla, mäta och övervaka energiflödet. Toppmodern sensorteknik används för avläsning av ström- och spänningssignaler samt för statusrapporter. ZX1 har konstruerats för spänningar mellan 12 och 40,5 kV, med kortslutningsströmmar upp till 31,5 kA och driftströmmar upp till 2500 A. De tekniska fördelarna inkluderar gastätning med alternativ skydds- och isoleringsgas, vakuumkopplingsteknik, digital styr- och skyddsenhet, sensorer och plug-in-teknik. Alla underhållsfria komponenter finns i en gastät stålinneslutning med isolationsgas för att skydda mot väder och förtida åldrande. Facken i ZX-familjen har också en flexibel modulär konstruktion. De kompakta modulerna kan kombineras på olika sätt för att skapa en lösning för i stort sett alla marknadskrav. De individuella elementen kan förmonteras parallellt för att sedan kopplas ihop till en komplett enhet, vilket reducerar montagetiden. ABB:s mellanspänningssystem ZX1 garanterar oinskränkt mekanisk och elektrisk funktonalitet under hela dess livstid. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00010/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com