ABB lanserar världens första digitala distributionstransformator

2017-03-14 - ABB AbilityTM-baserade intelligenta transformatorer underlättar bättre förvaltning samtidigt som tillförlitligheten förbättras och kostnaderna optimeras.

ABB tillkännagav idag lanseringen av världens första digitala distributionstransformator vid eventet ABB Customer World i Houston, Texas. Den integrerade sensors- och övervakningstekniken i ABB:s nya TXpert™-transformator tillhandahåller intelligens för att maximera tillförlitligheten, optimera drift- och underhållskostnaderna samt förvalta tillgångarna på ett effektivare sätt. Den senaste innovationen bygger på det digitala erbjudandet ABB Ability™ som använder sig av molntjänster och uppkopplade enheter för att generera information åt ett stort antal olika kundsegment.

Prestandauppgifter som samlats in av sensorerna lagras och analyseras inuti transformatorn och förmedlar insikter i hur väl den fungerar. Detta ger energibolag, industrier och installationer som datacenter vital information när de ska fatta beslut om drift och underhåll av sina transformatorer och stödjer förvaltningen av dessa tillgångar under hela livscykeln. Detta innefattar aktiviteter som schemaläggning av underhåll, optimering av systemprestanda och planerat utbyte av tillgångarna.

Elnäten genomgår en oöverträffad omvandling både på leverans- och efterfrågesidan. Många nya och distribuerade energikällor, tillströmning av förnybara energikällor samt belastning från ny efterfrågan som datacenter och elfordon, gör att det behövs ett flexiblare elnät, vilket i sin tur driver behovet av ökad digitalisering och automatisering. Intelligenta produkter som kan kommunicera är väsentliga komponenter när informations- och driftteknologierna sammanstrålar.

”Distributionstransformatorer är väsentliga komponenter i den elektriska värdekedjan. Den här uppfinningen utvidgar vår portfölj och förstärker vår position som världens ledande transformatortillverkare med en historia som ledande teknikpionjärer”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Det bekräftar också vårt strategiska fokus i Next Level på att möjliggöra ett starkare, smartare och grönare elnät.”

TXpert™ är en del i ABB:s  Transformer Intelligence™ portfölj som innefattar toppmoderna sensorer, övervakningsplattformar och programvaruverktyg som bygger på ABB:s djupa branschkunnande och expertis. Det kommer att bli en katalysator för att förbättra distributionstransformatorernas prestanda, öka förutsägbarheten och tillförlitligheten.

Om ABB
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 132 000 medarbetare. www.abb.com

Media Relations:
media.relations@ch.abb.com