ABB lanserar världens första digitalt integrerade krafttransformator

ABB AbilityTM tar transformatorer till den digitala eran för bättre tillförlitlighet och effektivitet

ABB AbilityTM Power Transformer, som släpptes på Hannovermässan 2018, är världens första integrerade lösning för digitalt uppkopplade krafttransformatorer, något som i grunden ändrar hela paradigmen för transformatorer. Alla krafttransformatorer som lämnar ABB:s fabriker kommer snart att vara försedda med digital kapacitet som möjliggör fjärrövervakning och dataanalyser av vitala parametrar i realtid. Detta förbättrar tillförlitligheten och ger möjlighet till högre utnyttjande av elnätet och dess tillgångar.

Transformatorn är utrustad med ett digitalt nav som kan använda en mängd smarta enheter på en modulär plattform med plug-and-play-anslutning. Denna modularitet och skalbarhet framtidssäkrar systemet samtidigt som användare får full kontroll över den digitala resan.

”ABB AbilityTM Power Transformer är revolutionerande. Förutom att tillhandahålla konkreta kunskaper på lokal nivå blir det möjligt att utnyttja hela ekosystemet med programvarulösningar och tjänster på stations- och företagsnivå, till exempel vårt branschledande ABB AbilityTM Ellipse® Asset Performance Management System”, säger Claudio Facchin, global chef för ABB:s division Power Grids. ”Förutom att förbättra effektiviteten och produktlivslängden kommer det nya digitala erbjudandet att stärka tillförlitligheten och minska antalet strömavbrott tack vare förebyggande åtgärder.”

ABB tillkännagav också lanseringen av ABB AbilityTM TXplore, en servicetjänst som använder en nedsänkbar robot för transformatorinspektioner. Den trådlösa roboten kan manövreras igenom en vätskefylld krafttransformator för att utföra snabba, säkra och kostnadseffektiva invändiga inspektioner, vilka kan delas med globala experter på fjärrbasis praktiskt taget i realtid. Detta är ytterligare ett innovativt steg där ABB är först i världen, och som förbättrar säkerheten, genom att minska risken för personalen, minska stilleståndstiden då inspektionerna görs på ett par timmar istället för dagar och minska kostnaden för inspektionerna med minst 50 procent.

ABB visar också upp nyheten AbilityTM TXpertTM, världens första digitala distributionstransformator. TXpert tillhandahåller intelligens för att maximera tillförlitligheten, optimera drift- och underhållskostnaderna samt förvalta tillgångarna på ett effektivare sätt. Systemet bygger på plattformen ABB Ability™ och uppkopplade enheter för att generera information och agera och ta beslut utifrån det. Den här produkten är den första av sitt slag att integrera sensorteknik direkt i transformatorn under tillverkningsprocessen, vilket leder till en högre noggrannhet.

Transformatorer har den viktiga funktionen att anpassa spänningsnivåerna – öka spänningen för effektiv högspänd långdistansöverföring och minska spänningen för distribution och säker användning av konsumenter. De hjälper också till att upprätthålla elkvalité och kontroll.

ABB var först med transformatortekniken redan på 1890-talet och har sedan dess legat i framkanten med revolutionerande innovationer, inklusive världens kraftfullaste likströms- och växelströmstransformatorer på 1,1 respektive 1,2 miljoner Volt. Som världens största tillverkare av transformatorer och tjänsteleverantör har ABB en oöverträffad global installerad bas och en enorm portfölj av kraft- och distributionstransformatorer samt transformatorer för andra specialtillämpningar. Som global marknads- och teknikledare betjänar ABB energibolag, industrier och kommersiella kunder som den givna partnern för ett starkare, smartare och grönare elnät.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef