ABB-ledd grupp ska bygga världens största batterilagringssystem

ABB-ledd grupp ska bygga världens största batterilagringssystem Beställning värd 30 MUSD från kraftbolag i Alaska 2001-10-29 - ABB har fått en beställning, värd 30 MSUD (cirka 320 MSEK), från Golden Valley Electric Association Inc (GEVA) i Fairbanks, Alaska, på att leverera, installera och styra världens största batterienergilagringssystem (Battery Energy Storage System, BESS). Energilagringssystemet inkluderar ett stort nickel-kadmiumbatteri, kraftkonverteringsmoduler, elmätare, samt säkerhets- styr och serviceutrustning. Systemet ska tillhandahålla kontinuerligt spänningsstöd under normala driftsförhållanden samt ett energireservsystem för att snabbt kunna leverera kraft vid driftsstörningar och därigenom minska avbrotten för kunden. "I det flesta elektriska system hanteras toppbelastningar och avbrott av oanvänd kapacitet eller reservkapacitet hos en generator som är i drift," säger Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s energidivision (ABB Utilities). "Men detta är kostsamt i avlägsna eller isolerade områden som Alaska, som måste vara självförsörjande och inte har möjligheten att importera kraft utifrån. GEVA har valt en unik lösning i form av ett energilagringssystem baserat på batterier, vilket leder till kraftigt minskade kostnader för att tillhandahålla reservkraft." I drift kommer BESS vid en störning att förse nätet med kraft under några minuter fram till dess att kraftbolaget har fått igång reservkraftgeneratorn. GEVA lade beställningen på ett ABB-lett konsortium som inkluderar batteritillverkaren Saft AB i Oskarshamn, som ska leverera nickel- kadmiumbatterier bestående av 13 760 energiceller i fyra enheter. De två första enheterna planeras att tas i drift under sommaren 2003. Tillförlitlig kraft är av största vikt i Alaska där vintertemperaturerna kan sjunka ned till minus 51 grader, då vattenledningarna i ett normalt hus fryser på ungefär två timmar. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. För mer information kontakta: Media Relations: ABB Corporate Communications, Zurich Thomas Schmidt Tel: +41 1 317 7354 Fax: +41 1 317 7958 media.relations@ch.abb.com Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 1 317 7266 Sverige:Tel: +46 21 32 57 19 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00010/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 136 000 anställda. www.abb.com