ABB leder kraftöverföringsprojekt värt 65 MUSD

ABB leder kraftöverföringsprojekt värt 65 MUSD Ska bygga en 300 km lång kraftöverföring på ön Java 2001-12-07 - Ett konsortium lett av ABB har fått en order värd 65 MUSD av den indonesiska statsägda elleverantören PT-PLN (Persero) för att bygga en 309 kilometer lång kraftöverföring på huvudön i ögruppen Java. ABB:s del av ordern är värd 32 MUSD. Kraftöverföringen är en del av utbyggnaden av högspänningsnätet på 500 kV som länkar samman nya kraftverk på östra Java med städerna Jakarta, Bandung och Yogyakarta. ABB kommer att leda en grupp bestående av partners och underleverantörer och tillhandahålla projektering, konstruktion, projektledning, inköp och logistik för ett projekt som kommer att involvera 4000 arbetare på mer än 750 platser. "Den här överföringslänken är kritisk för utvecklingen av Indonesiens kraftsektor eftersom den kommer att öka kapaciteten, effektiviteten och tillförlitligheten i Javas högspänningsnät," säger Richard Siudek, vice vd och ansvarig för ABB:s division Utilities (Energi). "ABB tillför kunskap och lokalkännedom vilket behövs för en snabb leverans av ett så stort projekt i svår terräng." Projektet ska slutföras inom 24 månader och inkluderar 750 torn som väger ungefär 26 000 ton, 7 500 kilometer ledningar, 380 000 isolatorer och en markfiberkabel för telekommunikation. 70% av kraftlänken ska byggas över risfält, vilket kräver en speciell typ av fundament som har konstruerats för förhållanden där det är mjuka markförhållanden. The Japan Bank of International Cooperation (JBIC) Finansierar projektet. Den japanska ingenjörskonsulten NEWJEC INC ska övervaka projektet. ABB (www.abb.com) är världsledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB har 160 000 medarbetare i mer än 100 länder. ABB Investor Relations: Schweiz: Tel: +41 1 317 7266 Sverige:Tel: +46 21 32 57 19 USA Tel: +1 203 750 7743 investor.relations@ch.abb.com ABB Corporate Communications, Sverige Per-Lennart Berg Tel: +46 21 32 50 25 Vx: +46 21 32 50 00 per-lennart.berg@se.abb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00180/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/07/20011207BIT00180/bit0001.pdf

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com