ABB levererar 12 kompletta gruvspel till Uralkali, Ryssland

Nio dubbla och tre enkla trumspel kommer att hjälpa företagets gruvor att hissa upp kaliumklorid på ett mycket energieffektivt sätt.

2013-04-09 – ABB Sverige har tagit hem en order på 12 kompletta gruvspel och tillhörande schaktutrustning för att hjälpa Uralkali, en av världens största kaliumkloridtillverkare, öka sin produktion och samtidigt förbättra energieffektiviteten. Gruvspelen kommer att installeras i Solikams och Polovodova i Perm-regionen, Ryssland.

ABB:s leverans omfattar mekaniska spelutrustningar, skippar, korgar, fyra mataband för lastning av skipspel och elektrisk utrustning bestående av mellan och lågspännings drifter, styrsystem samt schaktsignalsystem. Leveranserna är planerade att ske mellan 2014 och 2018.

”Tillförlitliga gruvspel med låg energiförbrukning och hög tillgänglighet är nyckeln till att öka produktiviteten och samtidigt minska miljöpåverkan”, säger Andreas Malmport, chef för ABB Mining Sverige. ”Vi är stolta över att kunden väljer ABB som leverantör och ska göra vårt bästa för att hjälpa Uralkali att vara det mest kostnadseffektiva företaget i branschen.”

Som global leverantör för både mekaniska och elektriska delar för gruvspel, kommer ABB:s avancerade styrsystem och drivsystem tillsammans med mer än 100 års erfarenhet av gruvspelsteknik bidra till att öka Uralkali:s produktionskapacitet till en ny nivå. Uralkali utökar sin produktionskapacitet för att möta den växande efterfrågan på gödningsmedel baserat på kalium.

Tack vare de nya gruvspelen kommer energiförbrukningen per ton minskas upp till 30 %. Den goda erfarenheten med ABB:s två tidigare installerade gruvspel hos företaget har också bidragit till Uralkali:s val av ABB som leverantören.

Uralkali är världens största kaliumkloridtillverkare med kontroll över hela produktionskedjan, från brytning av pottaska, till leverans av kaliumklorid till kunder. Företaget grundades 2011 genom en sammanslagning av OJSC Uralkali och OJSC Silvinit. Uralkali har cirka 12 500 personer i den huvudsakliga produktionsenheten.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Process Automation                                      ABB Sverige:
Andreas Malmport,Chef för Mining Sverige              Christine Gunnarsson, Presschef
Tel: 021-34 0316                                                       Tel: 021-32 32 32
andreas.malmport@se.abb.com                               press@se.abb.com