ABB levererar den tyska vindkraftlänken DolWin1

2015-07-28 – DolWin1 ansluter 800 megawatt (MW) ren vindkraft till det tyska överföringsnätet

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har framgångsrikt satt i drift och överlämnat den havsbaserade vindkraftsanslutningen DolWin1 till den nederländsk-tyska systemoperatören TenneT.

HVDC-länken (överföring av högspänd likström) ansluter de havsbaserade vindkraftparkerna i klustret DolWin, cirka 75 kilometer utanför den tyska kusten, till det tyska kraftnätet i land. Nätanslutningen DolWin1 har kapacitet att integrera 800 MW havsbaserad ren vindkraft i elnätet, tillräckligt för att täcka elförsörjningen av runt 1 miljon hushåll.

DolWin1 är en del av Tysklands ambitiösa plan för energiomställning kallad ”Energiewende”, som siktar på mer än 6,5 gigawatt (GW) genererad havsbaserad vindkraft till år 2020 och 15 GW till år 2030.

ABB har använt sin VSC-teknik (spänningsstyva strömriktare) kallad HVDC Light® för projektet och har ansvarat för konstruktion, leverans och installation av de havs- och landbaserade omriktarstationerna, såväl som sjö- och markkabelsystemen.

”Vi är stolta över att kunna lämna över DolWin1 till TenneT och få stödja ett betydande bidrag till Tysklands mål att öka sin andel förnybar energi i energimixen”, säger Claudio Facchin, president för ABB:s division Power Systems. ”Vi uppfann HVDC-tekniken och är fortfarande ledande vad gäller dess innovation. Det glädjer oss att denna teknik utnyttjas för att leverera ren energi till miljoner människor på ett tillförlitligt och effektivt sätt.”

Vindkraftparkerna Borkum West II och Borkum Riffgrund I är anslutna via sjökabel till DolWin alpha, den havsbaserade omriktarstationen. Här konverteras växelströmmen från vindkraftparkerna till likström innan den överförs med en spänning av 320 kilovolt (kV) via 165 kilometer plastisolerad likströmskabel, på havsbotten och under mark, till nätanslutningspunkten vid kraftstationen Dörpen West i Heede i norra Tyskland.

HVDC är den idealiska tekniken för att överföra stora mängder elektricitet över långa avstånd, effektivt och tillförlitligt, via luftburna ledningar, under mark och på havsbotten med minimala förluster. Den är perfekt lämpad för att integrera avlägsna förnybara energikällor såsom havsbaserad vindkraft, solkraft i ökenområden eller bergsbaserad vattenkraft. Den används också i allt större omfattning till sammankopplingar mellan länder för att stärka nätet och stabilisera elförsörjningen. Detta är ett viktigt fokusområde i ABB:s strategi Next Level.

ABB har tilldelats runt 100 HVDC-projekt sedan företaget utvecklade tekniken för mer än 60 år sedan. Dessa representerar en total installerad kapacitet av mer än 120 000 MW och står för runt hälften av den globala installerade basen. ABB vidareutvecklade HVDC-tekniken på 1990-talet genom att introducera spänningsstyva strömriktare (VSC). ABB är ledande inom denna teknik och med projektet DolWin1 har ABB levererat 16 av de 22 VSC HVDC-projekten som är i kommersiell drift runt om i världen.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Thomas Schmidt, Antonio Ligi,
Sandra Wiesner