ABB levererar fler snabbladdare för elbilar till CLEVER i Danmark

CLEVERs landsomfattande stationsnät av snabbladdare för likström (DC) i Danmark byggs ut till totalt 100 platser, inklusive en räcka större bensinstationer och shoppingcenter.

2013-12-17 – ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, meddelade idag att den danska elbilsoperatören CLEVER har valt ABB som leverantör av 50 CCS-kompatibla DC-laddare till CLEVERs landsomfattande stationsnät i Danmark. Ordern följer på ABB:s tidigare uppdrag att leverera 50 DC-laddare i början av 2013. Därmed kommer CLEVER att ha DC-laddare på 100 platser. CLEVER betjänar hela den danska elfordonsflottan med både AC-laddare och DC-laddare.

CLEVER valde ABB:s snabbladdare Terra 53, försedda med CCS-anslutning, för samtliga platser för att stödja alla nya elbilar med snabbladdningssystem enligt CCS-standard, exempelvis VW e-UP! och BMW i3. CLEVERs första DC-laddare – installerad vid en dansk Shellstation – invigdes tidigare den här månaden av den danska transportministern Pia Olsen Dyhr, vilket markerade starten för kommersiella snabbladdare enligt CCS-standard i Danmark.

”Vi är glada att CLEVER valde ABB som leverantör till den här utbyggnaden efter den framgångsrika installationen av våra laddare vid 50 stationer under 2013”, säger Pekka Tiitinen, chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Ett landsomfattande snabbladdarnät vid bensinstationer är avgörande för att motivera bilägare att byta till elbil.”

ABB ska leverera laddare och branschledande programvara för fjärrstyrning och anslutning av abonnemangs- och betalsystem. Varje webkopplad ABB-snabbladdare har en rad anslutningsbara funktioner via fjärrstyrning såsom assistans, övervakning och service samt även uppgradering av mjukvara. ABB stödjer alla standarder och protokoll för snabbladdning, till exempel CCS, vilket är nödvändigt för att upprätthålla kompatibilitet mellan den snabbföränderliga tekniken inom elfordon och snabbladdning under åren som kommer. Denna kompatibilitet kommer också att göra att CLEVER kan upprätthålla en tillförlitlig service och uppgradera sitt stationsnät allt eftersom ny teknik utvecklas i snabb takt.

”CLEVERs strategi är att följa bilen och det är därför som vi, som Danmarks ledande elbilsoperatör, bygger laddarstationer för alla typer av tillgängliga elfordon på den danska marknaden”, säger Lars Bording, koncernchef för CLEVER. ”Det betyder att du alltid kan känna dig säker på att hitta (snabb)laddning som matchar din elbil i ditt stationsnät. Elfordon och laddning går hand i hand och det är därför avgörande att vi kan leverera en kompatibel och tillförlitlig laddningsinfrastruktur.”

CLEVERs stationsnät för snabbladdning är väl etablerat i Danmark. Företaget ägs av fem stora danska energiföretag och har en långsiktig strategi för att bygga upp elbilsmarknaden i landet.

CCS-laddarna kommer att implementeras i CLEVERs backend system och CLEVER ska genomföra installationerna under 2014. Support och underhåll kommer att tillhandahållas av ABB:s lokala serviceorganisation i Danmark.

För mer information om ABB:s laddningsinfrastruktur för elbilar, klicka här.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 150 000 medarbetare.

CLEVER är den ledande elbilsoperatören i Danmark. Företaget tillhandahåller laddningslösningar för enkel, snabb och säker laddning av elbilar hemma eller vid arbetsplatsen och har etablerat ett landsomfattande stationsnät för snabbladdning i Danmark.

CLEVERs egenutvecklade mjukvara och backend-system gör det möjligt att ansluta och integrera hårdvara från alla olika leverantörer, vilket förenklar uppgiften att bygga upp en kostnadseffektiv och kundorienterad infrastruktur på en innovativ marknad.

För mer information: clever.dk/english/

För mer information, kontakta:

Media Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi