ABB levererar hållbar kraftteknik till världsunik forskningsanläggning i Lund

2015-12-07 – ABB:s teknik ska bidra till säker och stabil elförsörjning av innovativ neutronbaserad materialforskning

ABB ska tillhandahålla en komplett ställverkslösning till forskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) som nu byggs i Lund och som kommer att bli ett världsledande center för materialforskning med neutroner.

Forskning med neutroner är ett viktigt verktyg inom bland annat utveckling av industri- och konsumentprodukter runtom i världen. Med hjälp av neutronerna kan forskare studera och utveckla material för användning inom områden som tillverkningsindustri, läkemedelsindustri, flygindustri, energi, telekom och bioteknik.

”ABB:s teknik kommer att spela en nyckelroll för att säkerställa optimal elförsörjning och hög elkvalitet och nätstabilitet”, säger Claes Rytoft, teknisk direktör för ABB-koncernen och divisionen Power Systems. ”Vi är också stolta över att kunna stödja ESS i sin hållbarhetsvision genom att tillhandahålla lösningar som bidrar till att minimera miljöpåverkan.”

Den årliga energiförbrukningen för forskningsanläggningen beräknas ligga under 270 GWh. ABB kommer att ansvara för projektgenomförandet av 20kV- och 400V-nätet som ska förse anläggningen med elkraft, inklusive konstruktion, test, installation och idrifttagning av primär- och distributionsstationerna. I leveransen ingår mellanspänningsställverk, oljefria transformatorer och ABB:s styr- och övervakningssystem MicroSCADA som ska övervaka anläggningen i realtid och hjälpa operatörerna att fatta rätt beslut vid eventuella störningar och fel. Alla stationerna har utformats för maximal säkerhet och tillförlitlighet.

För att stödja ESS i sin hållbarhetsvision ska ABB leverera produkter och lösningar som bidrar till att minimera miljöpåverkan, bland annat mellanspänningsställverk som använder en miljöanpassad gasblandning istället för SF6 samt oljefria (torra) transformatorer och halogenfritt kablage mellan ställverken. Kommunikationen sker digitalt via det öppna protokollet IEC 61850, vilket minimerar mängden kablage och därmed materialåtgången.

Utrustningen på ESS är mycket känslig för elektriska störningar och fluktuationer, och skulle i sin tur kunna påverka elnätet utan rätt kraftutrustning.

”Det är viktigt för ESS att vi bygger på rätt sätt så att energisystemen fungerar fullt ut utan störningar för oss eller omgivningen. Därför ställer vi extremt höga krav på kraftutrustningen vad gäller kvalitet och stabilitet”, säger Kent Hedin, Head of Conventional Facilities Division på ESS.

”Detta är ett viktigt och utmanande uppdrag, där energiförsörjningen är en kritisk del. Med ABB som samarbetspartner får vi en komplett leverantör av hela systemet och vi ser fram emot samarbetet”, säger Dan-Magnus Sköld, projektdirektör vid Skanska.

Visionen inom ESS, som är ett europeiskt partnerskap, är att bli världens första miljömässigt hållbara anläggning i sitt slag, och den kraftlösning som ABB ska leverera ingår som en integrerad del av denna vision. Anläggningen väntas få 400-500 anställda när den är i full drift och kommer att besökas av runt 3 000 gästforskare varje år. ESS ska enligt plan producera sina första neutroner 2019.

Spallation kallas den process där en tungmetall (i det här fallet volfram) bombarderas med protoner, så att dess atomkärnor avger neutroner. Med hjälp av neutronerna kan forskare studera olika material och lära sig mer om deras uppbyggnad och egenskaper. ESS kommer att förse forskarna med ett ”supermikroskop”, som är upp till 100 gånger kraftfullare än någon befintlig neutronkälla och som radikalt förbättrar möjligheterna att utveckla material.

”Vi är mycket glada över att tillsammans med Skanska få möjlighet att vara med i skapandet av ESS”, säger Johan Söderström vd ABB Sverige. ”Det är ett unikt tillfälle att tillsammans med våra kunder och partners vara med och bidra när materialforskningen når nya nivåer.”

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom industri, energi, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

Fakta om ABB:s kraftleverans

ABB ansvarar för projektgenomförandet för 20kV- och 400V-nätet, det vill säga konstruktion, test, installation och idrifttagning av primärstation och distributionsstationer.

Anläggningen försörjs med kraft via totalt 24 stationer som innehåller:

• 255 mellanspänningsfack vilket motsvarar totala mängden mellanspänningsfack i en stor svensk industri. Om man placerar facken intill varandra motsvarar de en sträcka på cirka 215 meter.
  • 89 oljefria (torra) distributionstransformatorer. Genom den torra tekniken undviks cirka 100 ton olja.
  • Cirka 15 kilometer halogenfria kablar

Elkraftsystemet styrs- och övervakas av ABB:s MicroSCADA-system som i sin tur kommunicerar med cirka 200 reläskydd. Kommunikationen sker digitalt via protokollet IEC61850 vilket minskar mängden kablage och därmed materialåtgången.

Om ESS

European Spallation Source (ESS) i Lund är en flervetenskaplig forskningsanläggning som baseras på världens mest kraftfulla neutronkälla. ESS är ett europeiskt partnerskap som drivs och finansieras gemensamt av medlemsländerna. Forskningsanläggningen beräknas ha 400 - 500 anställda när den tas i full drift och kommer att besökas av cirka 3 000 gästforskare årligen som ska utföra experiment på ESS. Målsättningen är att ESS ska bli världens första hållbara forskningsanläggning, där energilösningen är en viktig del. Den årliga energiförbrukningen beräknas ligga under 270 GWh.

Om Skanska i Sverige

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 11 000 medarbetare. Intäkterna för byggverksamheten uppgick 2014 till drygt 30 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2014 cirka 1 700 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.

För mer information kontakta:

ABB Sverige
Jörgen Wingren, projektansvarig för ESS