ABB levererar HVDC-länk för att integrera östersjöregionen och förbättra strömsäkerheten

2016-02-03 – LitPol-länken med Polen infogar Litauen i det baltiska elnätet, vilket möjliggör elhandel, förbättrad tillförlitlighet och säkrare elförsörjning.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har driftsatt och överlämnat LitPol-länken till den litauiska stamnätsoperatören Litgrid. HVDC-länken (High-Voltage Direct Current) som kopplar ihop Litauens och Polens elnät gör inte bara elhandel möjlig mellan de båda länderna, utan gör också strömförsörjningen i regionen starkare och säkrare genom att öppna nya energikällor över gränserna.

LitPol-länken ingår i Europeiska unionens initiativ Östersjöringen, som har till mål att koppla ihop elnäten i nio länder runt Östersjön, d.v.s. Litauen, Polen, Tyskland, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland och Lettland. Nu sluter LitPol-länken ringen.

Från ABB i Ludvika levereras HVDC transformatorer, shuntreaktorer, ventiler, kontrollsystem, kondensatorer och avledare. Kylsystemet kommer från ABB i Landskrona.

Genom att förena ländernas olika elresurser skapas många fördelar. Om det råder brist på en resurs eller den är dyr, går det att generera och dela mer kraft från mer tillgängliga och billigare resurser, och toppar i efterfrågan i olika regioner kan täckas genom att överföra ström genom Ringen. Hittills hade Litauens elnät bara varit anslutet till elnäten i Lettland, Estland och länderna till öster. LitPol-länken är ABB:s femtonde förbindelseledning bara i östersjöregionen.

Förbindelseledningen på 500 megawatt använder ABB:s HVDC-teknik i en ”back-to-back”-lösning, som gör att elektricitet kan överföras mellan de båda elnäten. En konventionell växelströmsförbindelse skulle inte vara möjlig eftersom de litauiska och polska elnäten inte är synkroniserade. HVDC-tekniken övervinner den begränsningen och ger ytterligare möjligheter som strömvändning på begäran, som möjliggör handel och effektkompensering för att förstärka växelströmsnätet och förbättra stabiliteten. Avancerade kontroll- och skyddsfunktioner förbättrar elnätets tillförlitlighet och effektivitet. Det ger fördelar för ägaren, operatören och konsumenterna.

”LitPol-länken hjälper till att knyta ihop östersjöregionen och förbättrar strömsäkerhet och elnätets tillförlitlighet samtidigt som den bereder vägen för elhandel”, säger Patrick Fragman, verkställande direktör på ABB:s Grid Systems-verksamhet, en del av företagets Power Grids-avdelning. ”Slutförandet av länken stärker vårt fokus på effektivt projektutförande och på våra ledande tekniker för att skapa värde åt våra kunder, i linje med vår Next Level-strategi.”

För LitPol-länken ansvarade ABB för utformning, konstruktion, leverans, installation och driftssättning av omriktarstationen, inklusive högspänningsutrustning, transformatorer och tyristorventiler. Lösningen innehåller också det ledande kontroll- och skyddssystemet MACH (Modular Advanced Control for HVDC) – världens mest vitt använda styrteknik för HVDC och FACTS (Flexible Alternating Current Transmission Systems).

ABB banade väg för HVDC-teknik för över 60 år sedan och har hittills tilldelats över 110 HVDC-projekt. Det motsvarar en total installerad kapacitet på över 120 000 megawatt och ungefär hälften av den installerade basen världen över. ABB ligger fortfarande i framkanten av HVDC-innovation och har en unik branschposition med möjlighet att tillverka alla nyckelkomponenter för HVDC-system internt.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt företag inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Christine Gunnarsson, presschef