ABB levererar robotar till Volvo

ABB har utsetts av Volvo Car Corporation som en av dess huvudleverantörer av robotar.

2013-04-10 – Ramavtalet med Volvo omfattar leverans av 1 200 ABB-robotar under de kommande åren. Dessa ska användas vid Volvos anläggningar i Torslanda, Gent (Belgien) och Olofström för att hantera, svetsa och montera bilkarossdelar i Volvos nya plattform SPA.

”Vi är glada, och stolta, över att Volvo har valt ABB som leverantör för detta prestigefyllda ramavtal”, säger Per Vegard Nerseth, global chef för ABB:s affärsenhet Robotics. ”Detta bekräftar det bestående förtroendet hos biltillverkare för att investera i robotautomation under hela konjunkturcykeln. Vi ser fram emot att kunna hjälpa Volvo i deras fortsatta strävan att vara innovativa och skapa världens säkraste bilar med hjälp av ABB robotar.”

Med verksamhet på 100 orter i 53 länder har ABB Robotics en omfattande service- och supportorganisation som hjälper kunder att implementera effektiva tillverkningssystem och producera kvalitetsprodukter på ett hållbart sätt runt om i världen. Företagets produkter och lösningar för effektiv fordonstillverkning täcker hela kedjan från råkaross till slutmontering och bidrar till både ökad produktivitet och säkrare arbetsmiljö.

Med över 200 000 installerade robotar världen över har ABB Robotics den globala erfarenhet som krävs för att skapa lösningar som hjälper tillverkare att hävda sig i dagens starkt konkurrensutsatta industri.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information, kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion                  ABB Sverige:
Mikael Svensson                                                       Christine Gunnarsson
Global försäljningschef, Robotics                              Presschef
Tel: 021-34 47 29                                                      Tel: 021-32 32 32
mikael.k.svensson@se.abb.com                               press@se.abb.com

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 130 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering med två tydliga värdeerbjudanden: att transportera elektricitet från kraftverk till eluttag samt att automatisera industrier från naturresurser till färdiga produkter. Som huvudpartner till Formel E, den helt eldrivna internationella motorsportklassen hos FIA, tänjer ABB på gränserna för e-mobilitet för att bidra till en hållbar framtid. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 anställda. www.abb.com