ABB levererar ställverk och reläskydd till Ortvikens pappersbruk

Skydds- och kontrollutrustning från ny produktfamilj

ABB har fått i uppdrag att leverera ny kraftteknik till den pumpstation som förser SCA Graphics pappersbruk i Ortviken med vatten vid tillverkningen av pappersmassa. I leveransen ingår bland annat ABB:s primärställverk UniGear och en Resibloc-transformator med extra lindning för hjälpkraft till processen. ”Vi är mycket glada över den här beställningen från SCA Graphic. Installationen kommer att bidra till effektiv och säker kraftförsörjning av pumpstationen. Råvatten är en central del av processen i pappersbruket och kraven på tillgänglighet är mycket höga”, säger Jim Lundahl, chef för ABB Business Center i Sundsvall. Skydds- och kontrollutrustningen för leveransen ingår i den nya produktfamilj som ABB nyligen presenterade på Elfack 2009. ”Vi kommer att leverera UniGear-ställverken med reläskyddet REF615 för övervakning och kommunikation med Ortvikens kraftövervakningssystem MicroScadaPro”, tillägger Jim Lundahl. REF615 ingår i ABB:s nya produkfamilj Relion™ som använder den globala standarden IEC61850 för kommunikation inom ett kraftsystem. Produkterna inom Relion™ har också fullt stöd för GOOSE som innebär snabb direktkommunikation mellan enheterna. ”Detta är en av de första leveranserna av reläskydd från vår nya produktfamilj som väckt mycket stort intresse ute på marknaden”, säger Jim Lundahl. Installationen av pumpstationens kraftutrustning kommer att ske i samarbete med SCA under ett planerat produktionsstopp i månadsskiftet september/oktober. ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 120 000 medarbetare.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät. Vi betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare. www.abb.com