ABB levererar traktionsutrustning värd 85 miljoner dollar till nya tåg i Stadler Rail

2015-05-28: ABB:s traktionsteknik ska bidra till driftsäkra och energieffektiva nya tåg i Schweiz, Luxemburg och Nederländerna

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem order värda 85 miljoner dollar från den schweiziska tågtillverkaren Stadler Rail på traktionsutrustning till projekt för utbyggnad av järnvägsnäten i Schweiz, Luxemburg och Nederländerna. Beställningarna bokades i första kvartalet 2015.

Beställningarna följer på tidigare order till järnvägsbolagen Swiss Federal Railways (SBB), Luxemburg State Railways (CFL) och Dutch State Railways (NS) för utbyggnad av deras befintliga tågflottor från Stadler Rail. Traktionsutrustningen ska installeras i totalt 90 elektriska tåg, inklusive dubbeldäckaren KISS (den tyska förkortningen för ett bekvämt, innovativt och snabbt pendeltåg) och regionaltåget FLIRT (Fast Ligth Innovative Regional Trains) som används för både pendeltågs- och fjärrtrafik.

SBB och CFL har redan Stadler-tåg med ABB:s traktionsteknik i framgångsrik och tillförlitlig daglig drift i Schweiz och Luxemburg. De nya beställningarna inkluderar kraftfulla och energieffektiva traktionsomriktare med integrerad elförsörjning ombord, traktionstransformatorer och batteriladdare till 19 nya dubbeldäckare för SBB:s S-Bahn i Zürich. I Luxemburg bygger CFL ut sin flotta av KISS dubbeldäckare för 15 och 25 kilovolts ledningsspänning för växelström med ytterligare 11 tåg, utrustade med ABB:s traktionsomriktare och traktionstransformatorer, till sin transnationella tåglinje mellan Luxemburg och Tyskland.

ABB ska också leverera specialgjorda, lättviktiga, kompakta traktionsomriktare med integrerad elförsörjning ombord till NS elektriska Stadler-tåg som går i pendel- och regiontrafik tvärs över Nederländerna. Denna specifika order understryker Stadlers och ABB:s mångåriga samarbete och konkurrenskraftiga flexibilitet med korta leveranstider genom erbjudandet av ett fullt beprövat och testat fordonskoncept med standardiserad traktionsteknikplattform. Tågen ska levereras i slutet av 2016.

”Vi ser fortsatta investeringar i både järnvägsfordon och infrastruktur när Europa bygger ut sitt järnvägsnät för att möta den ökande efterfrågan på tågresor. För järnvägsoperatörerna är det en trygghet att arbeta med långsiktiga samarbetspartners som Stadler Rail och ABB, som tillsammans erbjuder en hög branschexpertis och de senaste innovationerna”, säger Pekka Tiitinen, global chef för ABB:s division Discrete Automation and Motion. ”Vi är glada att se att samarbetet med Stadler växer med nya order, både till gamla kunder och nya kunder bland världens ledande järnvägsoperatörer. Dessa beställningar är ytterligare ett exempel på ABB:s fokus på att expandera på växande marknader enligt vår strategi Next Level.”

Sedan de två företagen börjande samarbeta 2002 har Stadler Rail beställt traktionsutrustning från ABB till mer än 1 500 regionaltåg och mer än 300 fordon för snabbspårväg. ABB är en av världens största oberoende leverantörer till järnvägsindustrin, med mer än 1,5 miljarder dollar i årlig försäljning till järnvägssektorn.

ABB har en lång historia av innovativ och energieffektiv järnvägsteknik, inklusive tillverkning och service av komponenter och delsystem till stadsbanetåg, fjärrtåg och snabbtåg, både för järnvägsinfrastruktur och järnvägsfordon. ABB tillhandahåller också livscykelservice, inklusive underhåll och upprustning, till sin stora installerade bas över hela världen.

Om ABB

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 140 000 medarbetare.

ABB Group Media Relations:
Thomas Schmidt; Antonio Ligi, Sandra Wiesner
Switzerland: Tel. 41 43 317 6568