ABB nominerar fyra nya styrelseledamöter

2016-02-03 – De nominerade kompletterar kompetensen hos den nuvarande styrelsen i frågor som rör prioriteringar för ABB:s Next Level strategi. Agnelli ställer inte upp för omval.

ABB nominerar fyra nya ledamöter till styrelsen. Med nomineringen kommer styrelsen att stärka sin kompetens inom områden med anknytning till förskjutningen av tyngdpunkten i företagets olika verksamheter som är en del av den nya strategin. De nominerade har alla ledande roller i globala företag och tillsammans bidrar de med internationell erfarenhet inom ett brett spektrum av branscher. Aktieägarna kommer att rösta om samtliga styrelsenomineringar på bolagets nästa ordinarie bolagsstämma den 21 april 2016.

"Jag är glad över att kunna presentera dessa kompetenta kandidater till styrelsen för våra aktieägare ", säger Peter Voser, ordförande i ABB:s styrelse. "Våra fyra nominerade har en enorm bredd av erfarenheter, inte minst inom områden som stärker vår Next Level strategi, såsom programvara, service och projektledning, samt i tillväxtmarknader där vi fortsätter att se möjligheterna för en lönsam tillväxt."

De nominerade är:

• Frederico Fleury Curado, verkställande direktör och koncernchef för brasilianska flygplanstillverkaren Embraer sedan 2007. Curado har varit avgörande för den internationella expansionen av Embraer, och även i utformningen av företagets globala närvaro och produktportfölj. Han har en bred erfarenhet som sträcker sig från tillverkning, kvalitetsstyrning, operational excellence till teknik och kommersiella frågor. Han är styrelseledamot i Iochpe-Maxion i Brasilien och Transocean i Schweiz.

• Robyn Denholm, ekonomi- och finansdirektör i Silicon Valley-baserade Juniper Networks sedan 2007 och COO sedan 2013. Denholm har också arbetat på Sun Microsystems, Toyota och Arthur Andersen, vilket bidragit till hennes breda bakgrund inom industri med erfarenhet av revision, fordonsindustri, datasystem/programvara samt nätverksutrustning. Hon är styrelseledamot i Tesla Motors och har tidigare suttit i styrelsen för Echelon i USA.

• David Meline, ekonomi- och finansdirektör på Kalifornien-baserade globala bioteknikföretaget Amgen sedan 2014. Innan han kom till Amgen, var Meline ekonomi- och finansdirektör på 3M mellan år 2008 och 2014. Med examen inom både maskinteknik och ekonomi, började han sin karriär som ingenjör på AT&T och arbetade i mer än 20 år på General Motors i olika finans- och ingenjörsroller i Brasilien, Kenya, Korea, Singapore, Schweiz och USA. Han är styrelseledamot i TRW Automotive i USA.

• Satish Pai, vice verkställande direktör, Hindalco Industries Ltd., marknadsledare inom aluminium och koppar, som tillhör metallföretaget Aditya Birla Group med en omsättning 41 miljarder dollar. Pai började på Hindalco år 2013 och var tidigare på Schlumberger, olje- och gasföretaget där han fick en bred erfarenhet av drift och teknisk förvaltning. Under sina 28 år med Schlumberger, hade Pai roller inom teknik, FoU, service och projektledning i Frankrike, Ryssland, Thailand, Storbritannien, USA och Förenade Arabemiraten. Pai är för närvarande ansvarig för Hindalcos verksamhet i Indien och är styrelseledamot i Novelis Inc. i USA.

Styrelseledamot Roger Agnelli som suttit länge i styrelsen har beslutat att inte ställa upp för omval. Agnelli, som är tidigare styrelseordförande och koncernchef för Vale och grundare och verkställande direktör i AGN Holding i Brasilien, gick med i styrelsen år 2002 och är medlem i finans-, revisions- och compliancekommittén.

"Roger kom till ABB:s styrelse vid en kritisk tidpunkt för bolaget och har varit avgörande i styrelsens strävan efter att stärka ABB som bolag och skapa förutsättningar för en förnyad tillväxt", säger Voser. "Han har varit en viktig förespråkare av vår Next Level strategi, och jag känner mig hedrad över att ha haft möjligheten att arbeta med honom."

I och med ABB:s nomineringar ökar antalet styrelseledamöter från nuvarande åtta till elva.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernen verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information var god kontakta:

Antonio Ligi, Sandra Wiesner
media.relations@ch.abb.com